Munkaerőmegtartás az iparban - Innovatív megoldások
5 perc olvasási idő
2023.01.20.
Jutalmazási rendszer, dolgozói motiváció és egyéni ösztönzés
Szabó Tímea, a Motivive vezető-alapítója beszél a munkaerőmegtartás új eszközeiről
A jelenlegi masszív munkaerő-piaci átrendeződés válságálló szervezeteket igényel. Hogy látod, melyek most a legégetőbb problémák?
Magas fluktuáció, drága és időigényes kiválasztási folyamatok, a megfelelő munkahelyi ösztönzők hiánya, demotivált munkavállalók, a hibrid és távmunka miatt fellépő elszigetelődés és kontrollvesztés.
Csak néhány példa, amelyek mindenkit érintenek és minden szervezetben fejtörést okoznak. Ilyen esetekben pánikhelyzet alakulhat ki a vezetők körében. Az első sokk után érdemes olyan eszközökhöz nyúlni, melyeket a munkavállalók könnyen be tudnak építeni munkájukba, szeretnek használni és segítenek hozzájárulni a vállalatok értékteremtő folyamataihoz.
Hogyan nyújthat segítséget a digitalizáció ebben?
A digitalizáció lehetőséget nyújt arra, hogy könnyen, gyorsan és költséghatékonyan kezeljék a szervezetek a munkavállalókkal kapcsolatos kihívásokat, dilemmákat. Bár a Motivive-nál is a digitalizáció a keret, megoldásaink az emberért vannak és az emberhez tesznek hozzá.
Abban hiszünk, hogy egy vállalat fejlődését egy jól motivált csapat és azon belül az elkötelezett munkavállalók tudják előre vinni. Mivel a kiválasztás egy nagyon költséges folyamat, rendkívül fontos a munkavállalók megtartása. Napjainkban talán ez az egyik legnagyobb kihívás a szervezetek számára.
A Motivive Employee Engagement platform a megtartás folyamatában nyújt hatékony segítséget, azáltal, hogy a munkavállalónak pontosan meghatározott, egyénre szabott célokat ad, visszacsatolást nyújt és fenntartja a motivációt. A célok lehetnek az üzletmenethez közvetlenül kapcsolódó feladatok, de olyan csapatépítő jellegűek is, mint például az, hogy “Fejleszd kollégád gépkezelői ismereteit” vagy “Igyál meg egy kávét valakivel az egyik társosztályról”.
Legyen szó kis létszámú vállalkozásról vagy több ezer főt foglalkoztató termelő cégről, egy megfelelően kidolgozott és bevezetett motivációs keretrendszer nagyon sokat tud tenni a dolgozók hosszú távú megtartásáért.
Az ipar egy speciális terület. Hogyan lehet gyorsan, okosan, agilisan reagálni a szektorspecifikus problémákra?
Az iparban óriási a verseny a kétkezi munkásokért. Nemcsak költséges, de sokszor hosszú a kiválasztási folyamat, ezért szükség van egy erős munkáltatói márkára annak érdekében, hogy a cég által választott munkaerő is az adott céget válassza és ne a konkurenciát.
További kihívásokkal is szembe kell nézniük a termelő szektor szereplőinek: például a külföldi munkaerő teljes pre- és onboarding folyamata. Egy beléptetés során sokszor olyan gyakorlati dolgokat is meg kell tanítani, mint például a közlekedés, ügyintézés vagy egyéb alapvető kulturális szokások. A Motivive-nak van megoldása arra, hogy a külföldi munkavállaók honosítása és kulturális integrációja már a munkavállaló saját országában megkezdődjön, így az onboarding sokkal gyorsabb és eredményesebb tud lenni mind a cég mind a munkavállalók számára.
Nemcsak a munkaerő megtalálása, hanem a munkaerő megtartása is jelentős probléma lett. Te hogyan közelíted meg ezt a kihívást?
Tapasztalatunk szerint a munkaerő megtartására használt klasszikus módszerek már nem igazán hatékonyak, hiszen akkor nem lenne ekkora mértékű a fluktuáció sem.
A munkaerő hosszú távú megtartásához a folyamatos elismerésben és a személyre szabott ösztönzésben látjuk a lehetőséget, a Motivive Special Reward megoldásával is ezt erősítjük.
Egy összetett rendszeren belül a munkavállaló maga határozhatja meg célkitűzéseit, a saját vállalt céljainak elérése után olyan jutalmat kaphat, amelyet ő választ ki, pont azt, amire vágyik. Legyen szó egy menő sportcipőről, ikeás étkészletről, airpods-ról, vagy egy hazai / külföldi utazásról:). A folyamat kulcsa abban rejlik, hogy a munkavállaló igényei segítségével egyéni síkra terelhető az ösztönző rendszer.
A Motivive Recognition modulja a hétköznapi elismerés gyakorlatát is beépíti a vállalati kultúrába. A rendszer a munkavállalókat arra sarkallja, hogy felismerjék egymás értékeit és dicsérjék, motiválják egymást. Ezáltal jobb lesz a dolgozók közérzete, önbizalma és összességében a munka iránt tanúsított motiváció, valamint a csapatszellem. Egy példán keresztül bemutatva: „Tök jól cserélted ki ezt a pumpát” vagy “Kösz a segítséget a tegnapi szivattyú javításnál.” Ilyen esetben a közösségi platformok reakcióihoz hasonlóan jelezhetnek vissza egymásnak a munkatársak. Feltételezhető, hogy másnap a dolgozók jobb kedvvel jönnek be a gyárba és vélhetően magasabb színvonalon látják el munkájukat.
Összességében az egyéni célkitűzések, visszajelzések és egyedi jutalmak révén várható a cég iránti lojalitás és a munkáltatói márka erősödése, a fluktuáció csökkenése. Egy ilyen komplex motivációs jutalmazási rendszer további előnye, hogy a munkavállaló úgy érzi fontos a cégnek, törődnek vele és munkája támogatva van.
Van olyan projektetek, amely releváns lehet az ipari szektorra?
A megfelelő motivációs eszköz megtalálása általában nagyobb kihívás szokott lenni a fizikai dolgozók esetében, mint a fehér galléros állományban.
Gyárban, termelő üzemekben alapvető elvárás a pontos munkakezdés. Ez a valóságban azonban nem triviális. Gyártó vállalatok gyakran számolnak be arról, hogy nem érkeznek be időben a dolgozók, sőt, kedvük szerint veszik fel és teszik le a ‘lantot’. Erre lehet megoldás egy jól átgondolt motivációs rendszer.
Hiszen mi történik? Egy platformon mérhetővé tesszük – akár önbevallásos alapon is – azt, hogy egy dolgozó mikor érkezik be a munkahelyre és mikor kezdi el a munkát. Az adatok minden hónap végén összesítésre kerülnek és összevethetőek lesznek. Az egyénekre szabott jutalmazási rendszer segítségével pedig a megfelelően teljesítő dolgozók tárgyi jutalmakban részesülnek. A kék galléros állomány elköteleződése nő, a munkavégzés minősége javul. A motivációs eszközkészletből ez csupán egy elem, mely természetesen nem váltja ki az alapvető munkafeltételek biztosítását és a megfelelő bérezést, de mindenképp fontos kiegészítő lehet a kékgalléros foglalkoztatók körében is.
Hol lehet akadály esetleg a digitális platform?
Egy digitális platform ott akadály, ahol nem megfelelő a digitális “írástudás”, azaz nehézségekbe ütközik a digitális eszközök használata. Tapasztalatunk azt mutatja, hogy legyen szó akár kisebb hazai vállalatról, vagy nemzetközi vállalatról, nagyon jellemző “tünet” a digitalizációhoz kapcsolódó félelem, óvatosság és távolságtartás.
Ezért, számos vállalatnál, a digitális íráskészség fejlesztésével kezdjük el a munkát. Amennyiben sikerül a munkatársakat nyitottabbá, magabiztosabbá tennünk a digitális megoldások iránt, sokkal könnyebb lesz mindenkinek az élete. A digitalizáció elkerülhetetlen. A legjobb, amit tehetünk, hogy készülünk rá.
Kérdés, hogyan lehet leghatékonyabban lépést tartani az egyre jobban digitalizálódó világgal. A Motivive-nál a micro-learning / deep-learning módszertanban hiszünk. Ennek lényege, hogy a tanulás lépésről lépésre történik, visszacsatolások és megerősítő mechanizmusok révén, az így megszerzett tudás pedig sokkal biztosabb és maradandóbb lesz. A digitális készségek elsajátítása után a munkatársak könnyebben fogják venni a digitalizációhoz kapcsolódó akadályokat, ez pedig a cégek elemi érdeke. Megoldásunk lehetőséget ad a munkáltatók kezébe, hogy bevonják munkatársaikat a fejlődésbe és ne “felülről” kényszerítsék ki azt.
Központi gondolat az élet minden területén a költségcsökkentés, és az energiatakarékosság. Erre van megoldásotok?
Most indítottuk el az Ökokirály című “játékunkat”, amelynek révén a munkavállalókat mindennapi munkahelyi szituációkon keresztül lehet az energiatakarékosságra és a fenntarthatóság támogatására ösztönözni. Napi pár perc eltöltése egy játékos, digitalizált környezetben csodákra képes a tudatosság kialakításában. Ipari energiatakarékosság, tudatosabb víz és papírfelhasználás, a “sok kicsi sokra megy” elv alapján jelentős megtakarításokat eredményezhet a vállalatoknak, miközben a munkavállók is jobban érezhetik magukat, tudatosabbá válhatnak és a saját életükbe is beépíthetnek néhány apró trükköt, mely a pénztárcájukat is jobban megkíméli.
Az Ökokirály célja a tudatos figyelemfelhívás közös ügyeinkre. A megvalósításhoz egy motivációs keretrendszert adunk, célokkal, jutalmazással, kollaborációs lehetőséggel. Kihívásokkal tűzdelve egész más élmény lesz munkahelyi közösségek számára is a tudatos felelősségvállalás, mely az energiahatékony vállalati kultúra egyik alap pillére.
Ha egy mondatban kellene megfogalmazni egy jó tanácsot az ipari dilemmák orvoslására, mi lenne az?
Csodafegyver nem létezik, ezért érdemes inkább komplex rendszerekben gondolkodni. A digitális nyitottság, és digitális készségek fejlesztése már önmagában óriási versenyelőnyt eredményezhetnek.
Emellett, az iparban a legfontosabb dilemma a kékgalléros állomány motivációja és megtartása. Mi ehhez nyújtunk könnyen használható és bizonyított megoldásokat.
Motivációs platformunk és az egyénekre szabható jutalmazási rendszerünk új perspektívát nyit a munkavállalók bevonására, iskolázottságtól, társadalmi helyzettől függetlenül.
A mai világban az agilitás egy nagyon hasznos készség, melynek alapja a nyitottság. Meghallani azt, ami fontos, és lépni: óvatosan, körültekintően és előre mutatóan. Ha ez teljesül, a dilemmák kisebb problémákká redukálódnak, könnyebben lehet őket kezelni. Ebben a folyamatban kívánunk segítséget nyújtani közös gondolkodással, szemlélet formálással és a tapasztalataink átadásával.