Ma alapozzuk meg, milyen tehetség poolból dolgozunk 10 év múlva
Szerintem ma már minden HR területen dolgozó szakember tudja álmából felriasztva is a következő adatot: a mostani iskolások 65%-a olyan munkakörben fog dolgozni, amely ma nem is létezik, ezt mutatja a World Economic Forum előrejelzése. Mindenki tudja azt is – sőt talán már érzi is a saját bőrén- milyen elképesztő átalakulásban van a munka világa, hogyan digitalizálódik minden és mennyire idejétmúlt a “munka” fogalma mögött mélyen rejlő pszichológiai és társadalmi szerződés.
De most nem ezeket a trendeket szeretném listázni- amit ma lehet érteni ebből, azt talán értjük is.
Engem az foglalkoztat, mit kezdünk a változással, és hajlandóak vagyunk-e a jövőbe fektetni? Képesek vagyunk-e kitágítani a horizontunkat, és 10-15 évben gondolkozni? Ha úgy tekintenénk erre a helyzetre, hogy most éppen a saját gyerekeink számára alakítjuk a munka világát, akkor milyen döntéseket hoznánk, hogyan fektetnénk az ő jövőjükbe?
Bármennyire megjósolhatatlan a jövő, van pontos sorvezetőnk ehhez a “befektetéshez”. Tudjuk, hogy annak érdekében, hogy a mai iskolások és óvodások megtalálják boldogulásukat az értelmes munka világában, sokkal többre van szükségük, mint az iskolapadban megszerzett tudás. Modern oktatási rendszerünk már nem is annyira “modern”. Sokkal inkább az iparosodás hagyatéka, egy olyan korszaké, amikor a hatékonyság és a szabványosítás jelentették a siker kulcsát. Ahogyan a munka világa is jól definiált dobozokról szólt, úgy az oktatás is “tanulási állomásokról” és szabványosított elmékről.
Ma nem erre van szükségünk, és nem ezt kívánnánk gyerekeinkek sem. Sokkal inkább azt, hogy a jövőben fontos tudással, és szociális-érzelmi intelligenciával felvértezve vágjanak neki a világnak, ahol az alkalmazkodóképesség, a kreativitás kenterbe veri a gyorsan elévülő dobozolt tudást. Létszükséglet, hogy a jövőbiztos kompetenciákat fejlesszük: alkalmazkodókészség, kreativitás, kitartás, a tanulás képessége, önismeret… csak néhány példa a sorból. És mi sem mutatja jobban, hogy mennyire az, mint hogy ma is pont erre van már a legnagyobb szükségünk, felnőttként, vezetőként, szakemberként, pont ezeket keressük!
Innentől egyértelmű arra a kérdésre a válasz, hogy vajon miért kell foglalkozni üzleti döntéshozóknak vagy a HR vezetőknek a mai gyerekek jövőre való felkészítésével. Ennek a komplex kérdésnek a megoldása nem a szabályozásokból vagy formális rendszerekből fog jönni. Számos érintett közös ereje és gondolata kell hozzá. A szülőké, a tanároké, a kutatóké, a gyerekeket fejlesztőké, a technológiai guruké… és a vállalatoké. Ők lesznek a jövő munkahelyei, és szerintünk az igazán menő és jövőbe látó üzleti döntéshozók erre készülnek, és aktívan tesznek a gyerekek jövőjéért.
A HR Festtel közösen, a HR Best Future Generation Díj keretében összegyűjtöttük azokat a jövő- és gyerekbarát kezdeményezéseket, amelyekben vállalatok hosszú távon fektetnek be a gyerekek jövőjébe, és együttműködnek innovatív civil kezdeményezésekkel, iskolákkal, közösségeikkel, hogy a jövő tudását és képességeit fejlesszék gyerekeknél. Mi ebből szeretnénk minél többet látni Magyarországon.
Érdemes elolvasni ezt a szívmelengető összefoglalót, amely a “Jövő- és gyerekbarát céges kezdeményezések” címet viseli, tanulni a fantasztikus példákból, és gondolkozni azon, hogyan fektessünk a munka és a gyerekek jövőjébe.
Veres Rita
Edisonplatform
Társalapító és vezető