Edisonplatform
Az Edisonplatform a Bridge Budapest Egyesület kezdeményezése.
Azon dolgoznak, hogy a mai óvodásokat és iskolásokat felkészítsék a 21. század kihívásaira, erősítve bennük azokat a kompetenciákat, készségeket melyek segítik majd őket a jövőben.
Országosan összegyűjtik azokat az innovatív szervezeteket, kezdeményezéseket, melyek a gyerekek jövőben fontos tudására fókuszálnak. Ezzel egyidőben programjaikkal iránytűt adnak a szülőknek a 21. század kihívásaihoz, tudatosítva bennük, hogy milyen tudásra, képességre lesz szükségük a gyerekeknek, mit is jelentenek ezek a kompetenciák és mit tehetnek ezek fejlesztéséért.
A ma gyermekei a jövő munkavállalói. A jelen döntéshozóinak gyermekei.
A vállalatok számára hatalmas lehetőség és egyben kihívás megtalálni a felnövekvő generációval közös nevezőt és a rohamtempóban fejlődő világban bevonni és felkészíteni őket egy olyan életre, melyet még mi sem ismerünk.
A HRBEST nevezési időszakának közepén Veres Ritával, az Edisonplatform társalapítójával beszélgettünk a Future Talent Investors különdíj kapcsán.
Miért foglalkozzon egy üzleti vezető és egy dolgozó szülő azzal, hogy a jövő generációjának munkához vezető útját segítse?
Ne felejtsük el, hogy az üzleti vezetők nagyon gyakran szülők is. Minden irányból szembesülnek azzal, hogy milyen elképesztő változásokon megy keresztül a munka világa. Szülőként aggódnak azon, hogyan boldogul majd a gyerekük és hogyan készítsék fel egy elképzelhetetlen jövőre. Vezetőként pedig szembesülnek azzal, hogy mekkora kihívás már ma a megfelelő kompetenciákkal rendelkező tehetségek megtalálása. Szinte lehetetlen küldetés… Szerintem nincs most olyan HR vezető, akiknek a Top5 fejfájást okozó téma között ne lenne ez ott. Ugyanaz a fájdalmas kérdés, mikro és makro szinten.
Megéri-e ma egy vállalatnak olyan projektekbe fektetni, melyek számára közvetlenül nem hoznak azonnali üzleti hasznot? Miért foglalkozzon olyannal, ami erőforrást igényel, de nem tudni, milyen eredménye lesz ennek és legfőképp mikor? Feladata egy vállalatnak a fiatalok látókörének bővítésével, oktatásával törődni?
Pont a fentiek miatt elkerülhetetlen. Ez már nem is a jövő dilemmája, hiszen most szembesülünk vele. És persze nem kérdés, hogy egy jól irányzott employer branding projekt segíthet, hogy az egyre nehezebb helyzetben mégis megtaláljuk a lehető legjobbakat, de a probléma gyökerét nem kezeli, hiszen strukturális változásra lenne szükség.
Ehhez pedig hozzátartozik az is, hogy más mentalitással nézzünk a jövő munkavállalóival kapcsolatos kérdésre, kitágítsuk a látókörünket, mind időben, mind térben. Azaz elkezdjünk befektetni a jövőbe : )
Jó látni, hogy egyre jobban kialakul egy olyan vezetői mentalitás -amit mi örömmel tapasztalunk a vezetői közösségünkben- ami arról szól, hogy a vezetők hosszú távon és felelősen gondolkodnak a világról. Felteszik maguknak azt a kérdést, vajon a gyerekeik (vagy akár unokáik) javát is szolgálják-e döntéseik.
Hol és hogyan tud kapcsolódni mindehhez egy HR-projekt?
Nagyon sokféleképpen. 10 évvel ezelőtt a stratégiai HR arról szólt, hogy beszéli-e az “üzlet nyelvét” a HR. Ma már a trendeket is kell értenie, jövőálló szervezetet kell építenie, partnerségekben kell gondolkoznia, hogy sikeresen kalauzolja a szervezetet a változásokon keresztül.
Ebben a “portfólióban” pedig abszolút megjelenik a jövő munkaerőpiacának értése, a szorosabb együttműködés oktatási intézményekkel, hosszútávú tehetség “pipeline” építése vagy éppen összefogás iparági versenytársakkal, hogy közösen megoldják a munkaerőpiaci problémákat… ez 10 évvel ezelőtt még nagyon ritka volt. De a legjobb dolog, ami történhet.
Az elmúlt években a HR Best Future Talent Investors kategóriában szerencsére sok jól példát láttunk erre, és egyébként ezeknek a közös, jövőt formáló projekteknek nagyon sok azonnali haszna van. Olyan kapcsolatokat épít ki szülőkkel, gyerekeket fejlesztőkkel vagy éppen a városukkal, ami sokféleképpen kamatoztatható ökoszisztémaként is működik.
Több éve már, hogy az Edisonplatform felhívja a figyelmet a kritikus gondolkodás fontosságára, a készségek tudatos fejlesztésére és sokat tesz projektjeivel a a fiatalok innovatív bevonására, ösztönzi a cégeket a jövő generációjának tudatos nevelésére és vezetőkkel, társadalmi szervezetekkel karöltve dolgozik ezen.
Vannak olyan trendek, melyek bizonyítják, hogy a munkahelyeknek vannak jó példái, és nyitottak erre az üzleti szereplők?
Vannak, és nagyon inspiráló ezeket a példákat olvasni vagy éppen körbenézni az Edison platform menő cégei között… De a példákon túl is, bármelyik kutatást olvassuk, legyen az a Világgazdasági Fórum elemzése vagy egy jövőkutató intézeté, mindenhol megjelenik, hogy a munka világával kapcsolatos kihívásokat csak ökoszisztémákban gondolkodva és hosszú távú szemlélettel érdemes kezelni.
A különdíj leírása szerint: Az Edisonplatform különdíját olyan vállalatnak ítéljük oda, aki valódi felelősséget és aktív szerepet vállal a mai iskolások (6-16 évesek), valamint a rövid időn belül (3-4 év) munkaerő piacra lépő fiatalok, a jövő munkaerőpiaca számára releváns tudással és készségekkel való felkészítésében. A különdíj várományosa hosszútávon gondolkodik, a jövő munkavállalóit nem csak megszólítja, hanem értékteremtő módon valódi kapcsolódást igyekszik kialakítani velük.
Mit gondolsz, melyek azok a releváns készségek ma ebben a rohamtempóban digitalizálódó világban, melyek néhány év múlva is előnyére válhatnak az ifjú generációnak, amikor már munkavállalók válnak belőlük?
A World Economic Fórum jelentése alapján a mostani iskolások 65%-a olyan munkakörben fog dolgozni, amely ma nem is létezik, és annak érdekében, hogy megtalálják boldogulásukat az értelmes munka világában, sokkal többre van szükségük, mint az iskolapadban megszerzett tudás. A jövőben a szaktudás mellett felértékelődnek majd azok a képességek, kompetenciák, amelyek hasznunkra válnak a váratlan helyzetekre való reagálásban és a folyamatosan átalakuló munka világában is segítenek bennünket. Gyerekeink sikeressége szempontjából meghatározó lesz, hogy tudnak-e a bátorságukra, kíváncsiságukra, kreativitásukra támaszkodva alkalmazkodni a kihívásokhoz. Azaz nagyon fontossá válnak azok a “kontextusfüggetlen” kompetenciák, amelyek nemcsak egy- egy területen vagy munkában fontosak, hanem bármilyen helyzetben támaszkodhatunk rájuk. Itt csak párat említettem, de az edisonplatform.hu oldalán érdemes körülnézni : )
Miért érzitek fontosnak, hogy megmutassák a HRBEST pályázók, mit tesznek és milyen eredménnyel a cégek?
Mert rengeteget lehet belőle tanulni és hatalmas inspiráció mások számára. Nekem volt olyan élményem, hogy az egyik pályázatot olvasva azt éreztem, addig el sem tudtam képzelni, hogy valaki hogyan áll hozzá egy komplex témához, és annyira ötletes és egyszerű volt a megközelítés, hogy elérhető közelségbe került.
Mi az, amire azonnal felcsillan a szemetek a zsűrizés során?
Felcsillan a szemünk azokra a kezdeményezésekre, ahol partnerségeken keresztül valósul meg egy projekt, ahol azt látjuk, hogy egy cég nem akarja feltalálni a spanyolviaszt, hanem összefog azokkal a szervezetekkel (legyenek iskolák, nonproftok, forporitok), akiknek tapasztalata van az adott területen, így win-win helyzetek jönnek létre. Azok a pályázatok is nagyon melengetik a szívünket, ahol a dolgozók szíve-lelke is benne van a programban. A harmadik fontos dolog, amit nagyon értékelünk, ha nem csak egy “kampányról” van szó, hanem a fenntarthatóság gondolatát is magában hordozza.
+1 Ha ma lennél pályaválasztó, mi lennél, ha nagy lennél? 🙂
Nem könnyű kérdés. : ) Azt hiszem nem is egy szakmát választanék, hanem egy “portfóliót” építenék, amiben a szenvedélyeim mind helyet kapnak. Azt hogyan kombinálnám össze a természet szeretetét, festést, a jövőkutatást és a társadalmi ügyek iránti elkötelezettségemet, azt nem tudom, de ennek keresném az útját. Annyira nagy a lehetőségek tárháza, és élnék is vele!