Skip to main content
People of IT

A régi, merev szerepkörök mára teljesen összemosódtak

By 2023. decemberNo Comments

Sorozatunkban a hazai informatikai színtér ismert, szakmailag nagyra becsült tagjaival beszélgetünk az IT hazai és nemzetközi helyzetéről, trendjeiről. Most Tóth Zoltán, az Union CIO-ja válaszol kérdéseinkre.

A régi, merev szerepkörök mára teljesen összemosódtak

5 perc elolvasni
2023.12.08.

Beszélgetés Tóth Zoltánnal, az Union Biztosító Zrt. informatikai vezetőjével


Villámkérdés – villámválasz

A beszélgetés során minden interjúalanyunknak ugyanazokat a pattogósan rövid, személyes kérdéseket tesszük fel.


Chat vagy telefon?

Én a személyes kontaktot preferálom, de e kettő is szükséges.

Mi a három legfontosabb dolog, ami nélkül nem tudsz élni?

Család, futás és a kétkezi tevékenység.

Ablak vagy folyosó melletti ülés?

Ablak, mert szeretek kilátni.

New York vagy Bali?

Egyik sem, inkább a hegyek. Ott szeretek futni.

Mi a legizgalmasabb dolog, amit életedben valaha csináltál?

Andalúziában kempingeztünk a feleségemmel, és sikerült bejárni a régiót.

Hogyan határozod meg magad három szóban?

Nagycsaládos, értelmiségi és fontos kertes életérzés.

Miből meríted most a legnagyobb inspirációt?

Talán unalmasan hangzik, de a sportolásból, valamint nagyon szeretem a kétkezi, fizikai tevékenységeket. Új dolgokat tanulni mindig nagyon jó dolog, legyen szó szakmáról, vagy akár villanyszerelésről. 

Könyv vagy podcast? 

Csakis könyv: másképpen nem tudok információt befogadni.

Mi a bűnös szenvedélyed? 

Szeretek meginni egy pohár bort esténként. 

És hogy indítod a napodat?

Kávéval.

Ha egy napra cserélnél valakivel életet, ki lenne az?

Nem cserélnék senkivel, de Elon Musk egy napjára kíváncsi lennék.

A telefonodon és a tárcádon kívül mi a legfontosabb hétköznapi tárgyad? 

A futócipőm. Szerencsére olyan helyen élek, ahol bármikor futhatok egyet.

Ha lenne plusz két órád a napban, akkor mit csinálnál?

Többet futnék és többet olvasnék.

Kedvenc ételed? 

Banálisan hangzik, de a pizza. Lelkes pizzasütő vagyok és szerintem komoly tudomány rendes pizzát sütni.

Szereted a meglepetéseket?

Szeretek tervezni, és előre végiggondolom, mérlegelem a döntéseimet. Tehát nem vagyok oda a meglepetésekért

Mi a kedvenc színed?

Kék.

Mi akartál lenni tizenkét éves korodban?

Régész, aztán vegyész.

Szakmai interjú


A világunk alakulását meghatározó megatrendek közül melyik foglalkoztat a legjobban?

A fenntarthatóság. Az embernek meg kell próbálnia visszafogni, racionalizálni a fogyasztását! Ez engem több megközelítésből is érdekel. A személyes megközelítése, hogy termelek a kertemben, teszek el télire savanyúságot.

Feltételezem, hogy ezzel az Union is aktívan foglalkozik. Hogyan tudjátok ezt becsempészni az informatikába?

Sokat léptünk előre a fenntarthatóság irányába a COVID időszakban az informatika terén is, amikor megtanultunk otthonról – többek között nyomtató nélkül – dolgozni. Jelentős mértékben csökkent a környezeti lábnyomunk. A társadalmi szerepvállalás és a fenntarthatóság fontos a cégnél, és szerintem egészen jól csináljuk, munkavállalói oldalon is. A vállalati ESG stratégia keretében sokat önkénteskedünk is, pl. szemetet szedünk, PET-palackot gyűjtünk. 

2023-24-ben szerinted melyek az IT legnagyobb kihívásai?

Nagyon megváltoztak a szerepek a szektorban. Egy egyszerű példa erre: 5-8 éve még volt ilyen, hogy informatikus. Végezték a feladataikat, a vezetők döntéseket hoztak és ezeket a döntéseket ők utólag tudták meg. Mára az IT-fejlesztések nagyon üzletközeliek lettek. Ennek okán több olyan munkatársunk lett, aki nem feltétlenül technikai szakértő, hanem üzlethez értő szakember: rendszerelemző, üzleti elemző – némi technikai vénával megáldva. Az erőforrás és az igények egyensúlya is kritikus: mindennek, amit csinálunk, üzletileg hasznosnak kell lennie. E folyamat révén az IT-szektorban dolgozók száma az elmúlt néhány évben közel a duplájára nőtt. 650 munkavállalónkból már 96 az IT-területen dolgozik, miközben néhány éve még csak 60-an voltak.

A másik nagy kihívás az IT-biztonság. Ez a leginkább túlárazott szektorrá vált. Azzal, hogy a környezet megváltozott, folyamatosan nő a kereslet a biztonságra. De a mesterséges intelligencia területén is hatalmas robbanás előtt állunk. 

Mit jelent 2023-ban a szoftverfejlesztés?

Messze nem csak a kódolást, programozást, hanem ennél sokkal bonyolultabb folyamat. Mi is az ún. folyamatos fejlesztés, folyamatos integráció hívei vagyunk. Régebben a szoftverfejlesztés legnagyobb részét a kód megírása tette ki, most ez jelentősen megváltozott. A többi az igényfelmérés, az üzleti oldal, a folyamat kezelése, a tesztelés, valamint az, hogy hogyan illeszkedjen a mostani infrastruktúrába – és persze a biztonság. 

A régi merev szerepkörök mára teljesen összemosódtak. 

Méritek-e a szoftverfejlesztés sikerét? Ha igen, akkor hogyan?

“On scope, on time, on budget”, vagyis jól meghatározott, időben befejeződő, a költségvetésen belül maradó fejlesztések számítanak sikeresnek. 

Melyek a Union Magyarország legnagyobb hosszútávú IT-projektjei?

Most zártuk le a teljes alaprendszer újraírását, ami 6 évig tartott. Nálunk ez többek között az ajánlatokat, a szerződéseket, a beérkezett díjak könyvelését is takarja. 

E rendszer köré egy univerzumot építünk: lett adattárházunk, amelyre frontendeket ültettünk, szatelitek is megvalósultak, bizonyos funkciókat kiszervezhetünk. 

Ugyan alapvetően az insource a stratégiánk, de például online ügyfélszolgálat projektünkben nagy hangsúlyt kapott a frontend, ezért ott igénybe vettük ezt a megoldást. Azt láttuk, hogy maga a produktum izolálható tőlünk. Egy online felület kinézete, funkcionalitása, felépítése, és az ezekhez szorosan kapcsolódó dolgok számunkra kicsit idegenek. Ez egy teljesen más szakma, sok dizájnerrel, grafikussal, UX-kutatóval.

A kiszervezés során milyen kihívásokkal szembesültetek?

Egyrészt a szabályozási és az adatvédelmi oldal nem volt egyszerű. Olyan kérdések merültek fel, mint: hogyan hitelesíted az ügyfelet? Milyen adatokat mutatsz meg, és ezeket ki látja? A folyamati részt (ami kifejezetten adminisztratív), valamint a “stratégiai UX-et” (ami inkább online marketing) sem volt egyszerű kontrollálni. A mi oldalunkról az is kihívás volt, hogy a “backend” és a “frontend” összeérjen.

Az automatizáció: fenyegetés vagy lehetőség? Hogyan fogja átalakítani az IT világát? 2023-ban ide értjük a mesterséges intelligenciával kapcsolatos kérdéseket is.

Nálunk is találsz RPA-megoldást (robotic process automation – a szerk.), és foglalkozunk DevOps-automatizációval is. 

Ha képesek vagyunk létrehozni egy olyan online ügyfélszolgálatot, amelynek a folyamatai a mélyben automaták, akkor nem az a helyes következtetés, hogy meg kell válni az ügyfélszolgálatos munkatársaktól. Hanem az, hogy nagyobb portfóliót és jobb minőségben tudunk kezelni. És nem utolsó sorban, ezeknek a munkatársainknak ne a leginkább monoton munkát kelljen végezniük, hanem koncentrálhassanak a komplikáltabb ügyekre. Az ügyfélszolgálati/adminisztrációs tevékenységben az is nehézséget okoz, hogy a munka kampányszerű, hullámszerű csúcsok (peakek) jellemzik. Amikor ilyen “peak” zajlik, akkor nagyon sokat túlóráznak, tehát automatizációs folyamatok révén költségcsökkentést lehet elérni. 

A mesterséges intelligencia kapcsán: az ügyfélszolgálathoz most tervezünk próbaprojektet kifejezetten a válaszlevelekkel kapcsolatosan. A cél, hogy az ügyfél ne csupán egy sablonlevelet kapjon, hanem abba belekerülne az ügyfél számára az értékes információ is az AI segítségével. Az a nehézsége, hogy az ügyfél tipikusan nem egy kérdésre vár választ, hanem többre. Ebben van eldöntendő kérdés és értékre vonatkozó kérdés is. Ennek kapcsán felmerült a lehetőség: az a jövő, hogy van egy frontvonali automata ügyfélszolgálat, az az azután következő második, harmadik vonal már cizelláltabb.

Milyen következményei lesznek hosszú távon a mesterséges intelligenciának az IT-ban?

Kíváncsi lennék mondjuk arra, hogy a mesterséges intelligencia milyen kódot tud írni? Ez 5 éven belül biztosan elfogadott lesz, de azt nem hiszem, hogy a későbbiekben fejlesztőkre ne lenne szükség.

Vannak-e olyan döntések, amelyeket inkább etikai alapon hoztok, és megelőzi a gazdasági érdeket? 

Alapvető, hogy ügyfelet nem tévesztünk meg, nem állítunk valótlant, ezt pedig fejlesztéskor is figyelembe kell vennünk. Így nekünk is transzparensnek kell lennünk.

Ha az IT következő két évét nézzük, akkor milyen sporthoz tudnád hasonlítani a leginkább?

Rövidtávfutáshoz. A szektor egyértelműen hosszútávfutáshoz hasonló, de ha a következő két évet nézzük, akkor sprintek sorozata lesz.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Leave a Reply

Copy link
Powered by Social Snap