Beszélgetés Svébis Andrással, a MOL Group informatikai vezetőjével
Villámkérdés – villámválasz
A beszélgetés során minden interjúalanyunknak ugyanazokat a pattogósan rövid, személyes kérdéseket tesszük fel.
Chat vagy telefon?
Chat. Nem szeretek telefonálni, sőt ez utóbbit is úgy teszem, hogy előtte chaten ráírok az illetőre.
Mi a három legfontosabb dolog, ami nélkül nem tudsz élni?
Sport, család és a kávé. A sporton belül pedig vízilabda és erőnléti edzés.
Ablak vagy folyosó melletti ülés?
Ablak: ott látom, hogy mi történik.
New York vagy Bali?
Bali, mert számomra a víz a legjobb kikapcsolódás.
Mi a legizgalmasabb dolog, amit életedben valaha csináltál?
A gyermekeim születését tartom a legizgalmasabbnak.
Hogyan határozod meg magad három szóban?
A legfontosabb, hogy értékek mentén élek. A második: szeretem a változást, sajnos túlságosan is, keresem az ilyen helyzeteket. És végül, kicsit szétszórt vagyok.
Miből meríted most a legnagyobb inspirációt?
Sok okos emberrel beszélek mostanában, akik motiválnak.
Könyv vagy podcast?
Könyv. Szoktam podcastot is hallgatni, de sokkal nehezebben figyelek oda rá. Elég gyorsan olvasok, de a podcastot nem tudom felgyorsítani. Azért erre is van ellenpélda, mivel Popper Péter: A Pilátus testamentuma című hangoskönyve nagyon megragadt bennem.
Mi a bűnös szenvedélyed?
Rákaptam egy játékra, egyfajta puzzle és akár 30 percet is elvesztegetek rá alkalmanként. Most már próbálok leállni vele. Pedig általános iskolás korom óta nem játszottam számítógépes játékkal.
Hogyan indítod a napodat?
Kávéval. Nem vagyok barista, csupán egy darálós kávéfőzőn készítem el.
Ha egy napra cserélhetnél valakivel életet, ki lenne az?
Jól megvagyok így is: szerencsés embernek tartom magam.
A telefonodon és a tárcádon kívül mi a legfontosabb hétköznapi tárgyad?
Az okosórám. A munkahelyemen papírra jegyzetelek, otthon pedig a hangfalam nélkülözhetetlen. Nálam mindig szól a zene, és ha utazunk, akkor is viszek magammal egy hordozható hangszórót.
Kedvenc ételed?
A csípős ázsiai vonalat szeretem.
Melyik az az egy tehetség, amire mindig vágytál?
A művészi kreativitás, valamint szupertehetség a sportban.
Szereted a meglepetéseket?
Sem a munkában, sem a magánéletben nem szeretem.
Mi akartál lenni tizenkét éves korodban?
Azért nem lettem állatorvos, mert van egy erős allergiám, ami miatt nem lehettem az. A gimnázium utolsó évében jártam egy állatorvos mellé dolgozni, és ott derült ki, hogy ez nem fog menni. Így közgazdász lett belőlem.
Szakmai interjú
A világunk alakulását meghatározó megatrendek közül melyik foglalkoztat a legjobban?
Az egyik az, hogy az exponenciális változásra a társadalmunk mennyire nincs felkészülve. A másik, hogy egyre inkább kiveszik az emberek napi életéből az, hogy jót tegyenek. Bár sok a civil szervezet, mégsem érzem azt, hogy túl sok energiát fordítana erre a társadalom. Ez ellen valamit tenni kell.
Ezek közül a megatrendek közül a MOL Csoport tud valamelyikkel foglalkozni? Ha igen, akkor melyikkel?
Fenntarthatósággal foglalkozunk: ez a fajta közjó megjelenik a stratégiánkban. Mi ilyen módon tudjuk támogatni a jövőt.
2023-ban szerinted melyek az IT legnagyobb kihívásai?
Úgy gondolom, hogy az IT már nem csak a technológiáról szól, hanem arról, hogy mi, IT-sok hogyan tudunk változásmenedzsmentet, kultúraváltást végig vinni, és ezeket hogyan tudjuk beépíteni a mindennapjainkba. Ez a legnagyobb kihívás. Már nem arról van szó, hogy tudja-e a rendszer, amit szeretnénk, hiszen a technológia már mindent tud. Az viszont nagy kihívás, miként használjuk utána és az emberek számára miként válik tudatossá, hogyan válik alapkészséggé. Ez egyben a sikeresség mérőszáma is.
2023-ban mit jelent a szoftverfejlesztés?
Szerintem nem a szoftverfejlesztés hozza a kompetitív előnyt. Lassan a Chat GTP is meg tudja mondani, hogy milyen minőségű egy-egy fejlesztői munka. Az előny ott mutatkozik meg, hogy a fejlesztés során megszülető és rendszerbe kerülő üzleti folyamat milyen színvonalú. Ilyen irányba fognak elmozdulni az üzleti folyamatok.
Jelenleg mi a MOL Group legfontosabb hosszútávú IT-projektje?
A legnagyobb, amin most dolgozunk, az a szlovéniai és lengyelországi felvásárlásainkhoz kapcsolódó integráció. Egy komoly méretű kúthálózat integrálása ökoszisztémával együtt a következő 2 év legfőbb programja. Nagykereskedelem, üzemvitel és azon üzleti képességek megteremtése, amelyek ott nincsenek. Az egységes rendszereinket kell ott bevezetnünk mind infrastrukturális, mind ERP, mind logisztikai szempontból. Egy ilyen integrációs folyamat kb. 30 projektből áll.
Melyek azok a legnagyobb kihívások, amelyekkel szoftverfejlesztés során szembesültök?
A legnagyobb kihívás az, hogy külső beszállítóink megértsék az üzleti koncepciónkat. Nekünk olyan programozó jelent értéket, aki feladatának kontextusát is megérti.
Az automatizáció: fenyegetés vagy lehetőség? Hogyan fogja átalakítani az IT világát? 2023-ban ideértjük a mesterséges intelligenciával kapcsolatos kérdéseket is.
Eddig is létezett az automatizáció, csak most új márkanevet kapott. Volt is, lesz is. Szerintem szuper lehetőséget kínál, és az emberek sokkal inkább értékteremtő munkát fognak végezni. Igaz, ez nem minden munkavállaló tetszését nyeri el. Itt lép be a történetbe a kulturális váltás. Be lehet vezetni bármilyen új technológiát, de ha egy ember azt nem akarja használni, akkor nem fog működni. Kulturálisan kell eljutnunk oda, hogy föl is tudjuk használni. Itt csatolnék vissza arra, hogy a társadalom nincs felkészülve az exponenciális fejlődésre. A Kiscsillag zenekarnak van egy jó dalszövege erre, ami így hangzik: “Ha a világ nem ad munkát, én adok munkát a világnak.” Szerintem pontosan ez fog történni, ha az automatizálás okán az emberek elveszítik a munkájukat: akkor majd kimennek az utcára, és bajt fognak keverni. Mivel úgy látom, hogy a legtöbb ember nem tud mit kezdeni a szabadidejével.
Van-e olyan könyv, amely a legnagyobb segítséget adta a munkád során?
Ha most hirtelen elő kell húznom valamit, akkor nekem a Seven Habits of Highly Effective People (A kiemelkedően eredményes emberek 7 szokása – Az önfejlesztés kézikönyve – a szerk.) sokat segített. Főként a karrier kezdetén, amikor még azt is meg kell tanulni, hogyan kell értelmesen munkát végezni, sok tanulsággal szolgál.
Vannak-e olyan döntések, amelyeket inkább etikai alapon hoztok a gazdasági előnyökkel szemben?
Nem találkoztam még ilyen dilemmával. Azt vallom, hogy az üzletben is az etikát kell követni, tehát ne kérjen olyat az üzlet, ami nem etikus. Ha az értékek a helyükön vannak egy cégben (ez a céges értékrend), akkor nem tesznek ilyet.
Milyen következményei lesznek a mesterséges intelligencia térnyerésének a te szakmádban?
Sokan attól félnek, hogy átveszi a hatalmat és majd elpusztít minket. Szerintem az emberiség hamarabb fogja elpusztítani saját magát, mint azt az AI megtenné. Inkább az a kérdés, hogy az AI képes-e megvédeni magunktól bennünket?
Az IT számára nagy lehetőség az AI, ha készen állunk arra, hogy egy modell javaslata alapján döntést hozzunk. Itt a felelősség a legfontosabb kérdés. Mondok egy példát: tegyük fel, hogy az AI azt javasolja, hogy le kell állítani egy kritikus szervert, mert össze fog esni. Meghozza-e az üzemeltető ezt a döntést? Ha nem állítja le és a szerver összeomlik, az nem az ő felelőssége, mert ő nem tett semmit és az mégis összeomlott. Ha viszont leállítja, akkor az övé volt a döntés, így az ő felelőssége. Vajon meddig futhatott volna még? Hány ezer dollár pénzkiesés történt azalatt, amíg a szerver nem működött? A döntés ilyenkor jól tükrözi a szervezeti kultúrát.
Az AI nem csinál meg mindent helyettünk, főként, ha nincs elég adat hozzá. Például, a Chat GTP legújabb verziója jelenleg azzal küzd, hogy az interneten már nincs elég adat ahhoz, hogy tovább tanítsa magát.
Ha az IT következő két évét nézzük, akkor milyen sporthoz tudnád hasonlítani a leginkább?
Az IT elég szerteágazó, tehát atlétikán belül különböző futószámok egyvelegéhez hasonlítanám. Valamikor rövidtávot, valamikor pedig maratont futunk. Ugyanakkor a csapat is nagyon fontos. Tehát akkor nem is futás, hanem csapatsport.
A MOL Csoport versenyelőnyéhez az IT hogyan tud hozzájárulni?
Egyrészt, a vevői kapcsolatokban való további fejlődésben (vevői interakció, vevők kiszolgálása) és az ezekhez kapcsolódó lehetőségek kihasználásában hozhatunk jelentős előnyt. Akár a nagykereskedelmi szektorban, akár a B2C területen. Nagyon sok ügyfelünk van, vállalatok és magánszemélyek egyaránt és ez egy óriási lehetőség akár újabb üzletek bevonására. Az adat a legfontosabb a jövőben. Minél több interakciónk van, annál jobban tudjunk kiszolgálni az ügyfeleinket.