EAP és outplacement – gondoskodni a munkavállalóról a munkaviszonya alatt és után is
5 perc olvasási idő
2022.12.05
Gondoskodni a munkavállaló jóllétéről felelős munkáltatóként sokféle módon lehet, tapasztalataink szerint a jelenlegi gazdasági helyzetben a cégek többsége törekszik is erre. Két példát mutatunk be, mindkettő nagyon aktuális: a munkavállalói támogató program (Employee Assistance Program) a mentális jóllétet segíti, a gondoskodó leépítéssel (Outplacement) pedig tudjuk támogatni a munkavállalót akkor is, ha már nincs lehetőségünk arra, hogy foglalkoztassuk.
Age of trauma – az elmúlt éveket nem véletlenül jellemzik így. A több hullámban érkező világjárvány, annak egészségügyi és gazdasági hatásai, illetve a szomszédos országban zajló háború mély nyomokat hagyott a munkavállalókon, a családokon és a munkahelyeken egyaránt. Addig ismeretlen helyzetekkel kellett folyamatosan megbirkózniuk, gyakran veszteségeket elszenvedve a magánéletben és a munkában is, vagyis mindez nem maradt a munkahelyek falain kívül. Újfajta, összeadódó mentális terhelés jelent meg, ami befolyásolta a munkavégzés minőségét és hatékonyságát is.
A Jobsgarden Emlpoyee Assistance Programot (EAP) működtető cégként 2022-ben arról készített kutatást, hogyan érzik magukat a munkavállalók és vajon felelős-e a munkáltató az ő mentális egészségükért. Néhány éve még fel sem merült, hogy a munkaadó is foglalkozzon a mentális egészséggel, a felmérésben viszont már minden 4. munkavállaló valós igényként, sőt elvárásként fogalmazza meg ezt. Az eredményekből kiderül, hogy a munkavállalók és a munkáltatók 2/3-a is úgy gondolja, hogy a munkaadó felelős a dolgozók mentális egészségének támogatásáért.
Az Employee Assistance Program egy olyan szolgáltatás, amelyen keresztül a munkavállalók anonim módon vehetik igénybe szakemberek segítségét a mentális egészségük javítása, illetve jogi vagy pénzügyi nehézségek esetén. A szolgáltatás része egy önsegítő cikkeket, információkat tartalmazó weboldal, valamint opcionális webinárok is. A Jobsgarden a Career Star Group partnere, a Prima Group segítségével dolgozta ki és szabta a magyar piaci igényekre a programot.
A munkavállalók mára átértékelték a munka szerepét az életükben, prioritásaik is átalakultak. A felmérést kitöltők majdnem fele váltott munkahelyet az elmúlt 2,5 évben. A fizetésen és a karriercélokon kívül már alapelvárás a jó munkahelyi légkör, a pozitív vállalati kultúra és a mentális egészséget támogató well-being szolgáltatások. Mindezek nemcsak a toborzásnak, de a megtartásnak is fontos eszközei. A jelenlegi munkaerőpiaci helyzetben ez megkerülhetetlenné vált, a versenyképesség része. Leggyakrabban egyébként magánéleti nehézségekkel, szorongással, kiégéssel, depresszióval és munkahelyi nehézségekkel fordulnak a Jobsgarden szakembereihez a munkavállalói támogató programban.
Komoly visszhangot váltott ki a napokban, ami a Twitternél történt, ebben a cikkben éppen ennek az ellenkezőjéről írunk: lehet ugyanis emberségesen is intézni a leépítést. Előfordul, hogy egy vállalat kénytelen megválni olyan dolgozóitól, akiknek a teljesítményével semmilyen probléma nem volt. A gondoskodó leépítés keretében a cégek az outplacement szolgáltatás révén támogatják az elbocsájtott munkavállalóikat abban, hogy professzionális támogatással minél hamarabb találjanak új munkahelyet.
A Jobsgarden az elmúlt 10 évben számos vállalatnak nyújtott már outplacement szolgáltatást, amelynek keretében több mint 600 embernek segítettünk abban, hogy folytatni tudják vagy újra tudják indítani a karrierjüket. „A sikerességi rátánk 95 százalék feletti, tapasztalt HR szolgáltatóként tudjuk, milyen szakemberekre van szükség a munkaerőpiacon, így azt is, hogyan készítsük fel őket hatékonyan a váltásra” – mondta Gárdus Zsuzsa, a Jobsgarden ügyvezetője, hozzátéve: a folyamat 3-12 hónapos időtartama alatt a résztvevőket személyre szabott programmal, 15-50 órányi igény szerint online vagy személyes coachinggal és kézikönyvvel támogatják az outplacement során.
Paulovics Éva
Ügyvezető
Jobsgarden Kft.