„Just finished the course…” - A digitális oktatásé a jövő?
4 perc olvasási idő
2022.12.05.
„Just finished the course of „Managing for results”!
Ilyen és hasonló posztokkal találkozom lépten-nyomon mostanában a LinkedIn-en. A vezetők és a munkavállalók büszkén osztják meg a nagyvilággal, ha elvégeztek egy-egy online kurzust és újabb tudással vagy képeséggel gyarapodtak.
De vajon tényleg gyarapodtak? Mit ad nekünk az online képzés? És mi ez igazából, tréning vagy tanfolyam? Ezeken a kérdéseken dilemmáztam mostanában, amikor megláttam egy -egy ilyen bejegyzést. Ekkor érkezett a HR Fest csapat felkérése, hogy nem írnék-e néhány gondolatot a témában.
A képzés-fejlesztés tere egyértelműen megváltozott
Azt már sok helyen olvastuk, hallottuk, tapasztaltuk a saját bőrünkön, hogy a covid időszakkal átalakultak a tanulási szokásaink. Okozta ezt az, hogy nem tudtunk személyesen találkozni, de valójában a covid időszakban a működés nagyobb költségtudatosságot is igényelt, és azzal lehetett csökkenteni a költségeket, ha egy cég elindult az online képzések irányába. Az én szememben, leegyszerűsítve, ennek két fő fajtája van: a tréner által virtuálisan vezetett, interaktív tréning, illetve a teljesen digitalizált online képzés. Az én gondolataim főleg ehhez a másodikhoz kapcsolódnak.
Ma már nagyon sok platform van, ahol online tanulhatunk
Csak az érdeklődésen és elkötelezettségen múlik, ezeket ki menyire használja ki. Mert az biztos, hogy a tanulás és fejlődés sikeréhez mind a munkavállaló, mind a munkahely hozzáállása nagyon fontos. Az ilyen típusú „önellátó” tanulás, önfejlesztés útja egyben kulturális váltás is. Tudjuk: a mai világban igazán fontos, hogy kialakuljon az élethosszig való tanulás, fejlődés kultúrája. De vajon mik azok a tanulási formák, amelyek ehhez kedvet csinálnak és ténylegesen eredményt is hoznak? Ezek a teljesen digitalizált, online tréningek megadják ezt az élményt és hasznosságot?
Sok előnye van ezeknek az online tréningeknek.
- Rugalmas mind idő, mind helyszín kapcsán. A világ minden táján és időpontjában elérhető. Ott és akkor csinálom meg őket, amikor akarom (vagy tudom). Kihasználhatjuk akár az eddig képzésre való utazással töltött időt. Gondolkodhatok máskor és máshol, mint amit általában szoktam és ez kreativitásra is sarkalhat.
- Rövid idő alatt is lehet ismeretet szerezni. Ráadásul nagyon nagy választék van, és könnyen válthatok is, ha az egyik nem tetszik vagy azt érzem, nem tanultam belőle eleget.
- Ma már nagyon sok érdekes és újszerű programok, eszközök, szoftverek, applikációk vannak, amiket be lehet építeni a digitális képzésbe, ezzel sokkal érdekesebb, változatosabb, játékosabb végigcsinálni egy-egy képzést. (Én például nagyon élveztem, amikor a múltkor minden modul után kaptam egy puzzle darabot és a végén össze tudtam rakni egy képet. vagy keresztrejtvény alakult ki a végén. De egy másik esetben a szabaduló-szoba jellegű kérdés- válaszok is érdekessé tették a tréninget.)
- Olyanoktól is lehet tanulni, akikkel személyesen soha nem találkoznánk (lásd USA ismert tanácsadói).
- Egyszerű dokumentáció: könnyen nyomon követhető ki csinálta meg, és egyből oklevelet is lehet kiállítani a végén egy gombnyomásra. Van sikerélmény és még mutogathatom is.
- A jegyzetek a tanfolyam szövegéből könnyen letölthetőek, nem kell külön nekem jegyzetelni.
- Adatokat rögzít, így mérhető, visszamérhető és dokumentálható. Beépíthető a folyamatos teszt, visszamérés.
- Jól alkalmazható moduláris tanfolyamokhoz.
- Anyagilag kedvezőbb is lehet, mint egy személyes tréning, mert sokkal több résztvevőt tud elérni, nagy cégeknél kifejezetten megéri. Így országhatárokon átívelően ugyanazt a színvonalat és minőséget tudják a munkavállalók megkapni. Igazán költséghatékony, hiszen nincs utazás, bekészítés, terembérlet, szállás, nyomtatás, tréneri költség. (de persze egyszer idő és egyéb erőforrás, amig a tréning anyag előáll. És időnként aktualizálni is kell.)
De jó pár olyan pontot is fel tudok sorolni, ami miatt mégsem vagyok igazán elkötelezve az ilyen jellegű tanulás mellett:
- Jelenleg rengeteg online, digitális képzés elérhető. Túl sok is. Hogyan tudom a legmegfelelőbbet választani?
- Nem jó mindenre, nem lehet így bármit tanulni. Legutóbb egy tizen-pár modulból álló coaching képzést végeztem el, de valójában semmiféle saját élmény nem volt benne. Nem kellett kipróbálni magam. Mivel már jártam más típusú coaching iskolába, személyesen is gyakorlom is a coacholást, biztosan állíthatom, hogy még kétszer ennyi online coaching tréningtől sem tanul meg senki coacholni…
- Ahhoz nagyon jó tréninganyagnak kell lennie, hogy igazán interaktív legyen… Ha meg nem interaktív, nemcsak unalmas lesz, de nehezebben is épül be, nem mélyül el a tudás.
- Ez az, amire hatékonyság ide, hatékonyság oda, soha nincs idő…Leginkább a szabadidő terhére csinálja az ember. Ez a munka-magánélet egyensúlyt nem támogatja (rendszeresen látom hétvégére esni az ilyen posztokat, hogy valaki elvégzett egy ilyen kurzust). De őszintén, amikor meg munkaidőben posztolja, akkor az jut eszembe, hogy lehet olyan szerencsés, hogy neki belefér a munkaidejébe…. soha nem jó az időpont… Ezek elvégzéséhez is kell a vezetői és /vagy családi támogatás.
- Újabb idő, amit a gép előtt ülve töltünk el. Ez fiziológiailag nem jó, se a gerincnek, se a szemnek.
- Bár egyre okosabbak a digitális fejlesztések, (és érzékeli, ha nem az adott oldalon van az ember, és nem lép tovább), de legyünk őszinték, időnként az ember hajlamos multitaskolni mellettük, és így a tréning elvégzése még több időt vesz igénybe és még kevésbé hatékony.
- Nem elég rugalmas: nem tudjuk az egyénre vagy a csoportra szabni menetközben a kérdéseket, gyakorlatokat, egy sablon tananyag kerül átadásra.
- Leginkább angol nyelven elérhetőek az anyagok. Magyar nyelven külön erőfeszítés előállítani vagy ilyeneket találni. (Lehet, hogy nem éri meg, nem lenne elég költséghatékony?) De globál cégeknél sem állítanak elő a kis populációkra ilyen oktatásokat helyi nyelven, pedig sok gyári, raktári dolgozó másként nem érti meg. Kék gallérosok egyelőre hátrányban vannak.
- Sok elérhető globál anyag USA specifikus, de ha nem is USA, a lokál helyi sajátosságok legtöbbször hiányoznak belőlük. És nehezebb prompt hozzátenni a helyi információt, mint egy személyes tréningen vagy oktatáson.
- Nem építünk vele közösséget, hiányoznak a személyes kapcsolatok és hiányoznak a szakmai véleménycserék, egymástól való tanulás lehetősége.
- Továbbra is gyakoroltatni kell az emberekkel a mások előtt való a fellépést, prezentációt, beszédet – és erre ezek az online képzések nem alkalmasak.
- A végén ugyan kap az ember egy oklevelet, de valójában mit ér vele? Mire vált képessé és amúgy ki értékeli a végén kinyomtatható bizonyítékot, hogy elvégzett egy ilyen kurzust? Valóban jutnak-e a munkavállalók akár karrier tekintetben új lehetőségekhez pusztán ennek köszönhetően?
- Amikor a dolgozónak a cége jelöli ki a képzéseket, a különböző funkciók általában nincsenek tekintettel egymásra és túlcsordul a dolgozó kötelező képzési listája, sok mindent kéne párhuzamosan futtatni.
Lehet-e ezt igazán jól csinálni?
Most, hogy megnéztük a pro-kontra érveket, a dilemmákat követően összegyűjtöttem néhány gondolatot arról is, hogy szerintem hogyan tudjuk ezt jól csinálni.
- Tudd, hogy mit is akarsz tanulni és mit fogsz kezdeni a megszerzett tudással. Azaz légy tudatos: ismerd magad, az igényeidet, és a terveidet.
- A digitális/ online tréning csak eszköz. Eszköz arra, hogy tudást szerezhess. Nem készség-fejlesztő eszköz. De a tudás is csak jön és megy, ha nem építed be. Szóval én elsődlegesen tudás-megszerzésre használnám (pl. Compliance / Jogi, KEM (HSE) oktatás, Pénzügyi alapismeretek, stb), vagy egy tréner vezette tréning felkészítő anyagának.
- Találd meg a megfelelő célt, mit tudsz így, csak digitális módon átadni /megszerezni. Akár válaszd szét az anyagot két részre: ami digitálisan megszerezhető, mint egy előképzés, majd erre építs fel egy tréner által irányított alkalmat, alkalmakat, személyes élményekkel.
- Ez egy önszabályzó tanulás: aki ezt választja, annak nemcsak digitális kompetenciákkal kell rendelkeznie, de jól kell tudni az időt is beosztani. Legyél ebben is tudatos, ismered meg magad (vagy a munkavállalóidat), mire képesek.
- Ha van időd, keresd meg a legjobb trénereket, beszállítókat, lehetőségeket. Nézd az értékeléseket.
- Ha elvégzek egy ilyen képzést, utána igyekeznék megkeresni a lehetőséget, hogy a hétköznapokban tudjam a tudást kamatoztatni.
2.Vezetőként vagy HR-esként:
- Segítsd a munkavállalókat, hogyan találják meg a számukra megmegfelelőbb képzéseket: adj nekik listát, melyek a leghasznosabb témák, mik lesznek fontosak a cégnek a jövőben. Mutasd meg nekik, hogy lehet a leghatékonyabban keresni, kár javasolj nekik egy- két megbízható előadót. Mutasd meg nekik, mit érdemes nézni adatként a képzések hatékonyságáról.
- Építsd bele a vállalati kultúrába ennek a módszernek a megfelelő alkalmazását: képezd a vezetőidet is, hogy tudnak teret adni a beosztottaiknak az ilyen feladatok elvégzésére, ilyen típusú tanulásra., illetve annak nem is annyira „számonkérésére”, de megosztására, ajánlására. Nem ördögtől való az sem, hogy járjanak elől maguk jó példával.
- Nagyon jó módszer lehet, ha a csapattagok beosztják, ki melyik képzést végzi el elsőre, és aztán beszámolnak a többieknek, mintegy ajánlva, hogy mit éri meg elvégezni. Ennél autentikusabb referenciát nem is kaphatnának a többiek. És a kiválasztott kurzus elvégzéséhez vezetőként biztosíts dedikált időt a beosztottaidnak az ilyen ellegű feladatokra – ez is a munkaidő része kell legyen!
Nektek van még más ötletetek a digitális tréningek hatékony alkalmazásához?
Néha már talán túl természetesnek vesszük, hogy ezek a lehetőségek rendelkezésre állnak, pedig bőven rajtuk van még a „gyerek cipő”. Érdemes sok szakmai vitát, eszmecserét tartani és megosztani a tapasztalatokat, hogy hogyan tudjuk tényleg az egyéni és a vállalati célok közös metszetében a legjobban kiaknázni a fejlődés új lehetőségeit.
Blaskovics Eszter
Country HR leader