Egyre több vállalkozás fedezi fel magának a közösségi autózásban rejtőző költségcsökkentési lehetőségeket
5 perc olvasási idő
2022.12.05.
A magánjellegű használat elterjedése után az üzleti mobilitásban is utat tör magának a carsharing, amely a vállalati cafeteria-rendszerbe is egyszerűen és szja-mentesen illeszthető be. Okosan használva pedig egyes céges autóknak is vonzó, átlátható és költséghatékony alternatívája lehet.
Nyugat-Európában látványosan megélénkült 2020 eleje óta a vállalati célú autómegosztás használata, amiben nagy szerepe volt a világjárványnak, pontosabban az ezzel összefüggő egészségvédelmi elvárásoknak. A rendszeresen fertőtlenített kocsik ugyanis még azzal együtt is lényegesen kisebb kockázatot jelentettek, mint a sokszor zsúfolt tömegközlekedési eszközök, hogy naponta többen is használják őket, miközben a szolgáltatás rugalmasan alkalmazkodik a felhasználói igényekhez.
Ehhez az fellendüléshez kellő bázist jelentett, hogy számos nagyvárosban már megszokott dolognak számított a közösségi autók magáncélú használata. Ezzel szemben Magyarországon inkább a tradicionális formákat preferálják a cégvezetők: a SHARE NOW és a HRFest 2021 szeptemberében elvégzett, egy összességében 55 ezer főt foglalkoztató vállalati kört felölelő online felmérésének válaszadóinak 58 százalékára a tömegközlekedés (BKK, MÁV, Volán) támogatása a jellemző, míg a saját tulajdonú gépkocsik használatát 55 százalék segítette elő, a dedikált cégesautókat 54 százalék preferálta, a kulcsos autókat pedig 41 százalék.
A jövőre vonatkozó kérdésekre választ adók 53 százaléka ugyanakkor a carsharing elterjedésével számolt, mivel – azóta beigazolódott, hogy helyesen – tavaly arra számítottak, hogy tartósan velünk marad a hibrid munkavégzés, ami megkerülhetetlenné teszi a munkahelyi mobilitást, valamint annak vállalati támogatottságát. A felmérésből az is kiderült, hogy a válaszadók negyede már tavaly is aktívan használta az autómegosztást, további 57 százalékuk pedig azzal együtt is elképzelhetőnek nevezte, hogy már a közeljövőben megjelenhet az üzleti vagy munkavállalói igényeket kiszolgáló mobilitási megoldások között a carsharing, hogy addig nem vettek igénybe ilyen szolgáltatást.
Fontos megkülönböztetni az üzleti célú carsharing használat két formáját. Az autómegosztás egyrészt, a cég költségeit optimalizálva részben ki tudja váltani a jelentős fix költséggel járó jelenleg alkalmazott mobilitási megoldásokat és emellett egyre népszerűbb munkavállalói juttatásként is. A népszerűség növekedésében az is közrejátszik, hogy az szja-mentesen, azaz egyszeres költségszorzóval nyújtható autómegosztás egyszerűen illeszthető be a vállalati cafeteria-rendszerbe. Költséghatékonyságát nem csupán felismerték a vállalati döntéshozók, hanem a tavalyi felmérésre válaszolók ezt tartották a szolgáltatás egyik legelőnyösebb tulajdonságának: ezt a megkérdezettek 48 százaléka ítélte fontosnak, ami alig marad el a rugalmasságtól (53%).
„A munkaadók nagy részének a carsharing alkalmi és rendszeres használat esetén is vonzó és költséghatékony megoldás” – szögezte le Koralewsky Márk, a SHARE NOW Digitális Szolgáltatás Fejlesztési igazgatója, aki hozzátette: „azok a cégek, amelyek már használják ezt a szolgáltatást, kiemelkedően, 95 százalékban elégedettek vele.” A tavalyi felmérésben az üzleti találkozókra járás volt a legjellemzőbb vállalati felhasználási mód (ezt 67% jelölte meg), de ettől alig maradt el a munkába járás (63%), illetve a munkatársi juttatás (52%).
Miközben a vállalatok többsége gazdaságossági szempontok alapján próbálja ki az autómegosztást, van egy nem elhanyagolható további szempont is mellette. Ez pedig a fenntarthatóság: egyetlen ilyen közösségi autóval akár 10 saját tulajdonú járművet lehet kiválthat a városi forgalomban, ami a szén-dioxid kibocsátás csökkentésén, a forgalmi dugók enyhítésén és a parkolási helyzet javításán keresztül is megtérül, sokat lendítve a városlakók életminőségén és az élhető terek méretén.
Közösségi autózás kisokos
Lassan eléri a másfélezret a Budapesten elérhető megosztott autók száma, így nem árt tisztában lenni az alapokkal. A SHARE NOW autóit percekre, órákra, vagy akár több napra is el lehet vinni pár kattintással az okostelefonos alkalmazásban. Ezzel foglaljuk le, nyitjuk ki és zárjuk be az autókat. Rejtett költségek nincsenek: az applikációban látható díjunk mindent tartalmaz, a tankolástól/töltéstől, biztosítástól, a parkoláson át egészen a pályamatricákig. Fontos, hogy az utazást csak az adott szolgáltató zónájában kezdhetjük meg ahol közterületen parkolnak az autók és itt is zárhatjuk le – ez a SHARE NOW esetében több mint 100km2 Budapesten – az utazást azonban ennél lényegesen tágabban értelmezhető: a többnapos konstrukciók révén akár hosszabb belföldi utakra is elvihetjük a kocsikat. A SHARE NOW flottájával 2021-ben 1870 (!) kilométeres volt például a leghosszabb utazás.
Koralewsky Márk
Digitális Szolgáltatás Fejlesztési igazgató
SHARE NOW Magyarország