Sorozatunkban a hazai informatikai színtér ismert, szakmailag nagyra becsült tagjaival beszélgetünk az IT hazai és nemzetközi helyzetéről, trendjeiről. Most Sárvári Richárd, a Yettel Magyarország IT-fejlesztési igazgatója válaszol kérdéseinkre.
A szakember 24 éve dolgozik a Pannonnál, Telenornál, majd Yettelnél. A Budapesti Műszaki Egyetemen végzett távközlési mérnökként, telekommunikáció szakirányon. Pályafutása során dolgozott a számlázási rendszer, majd az ügyfélkiszolgálási rendszer területén, mára több, mint 10 éve IT-fejlesztési igazgató.
Szürkeállományunk nagy részét problémamegoldásra kell fordítanunk
5 perc elolvasni
2025.03.05.
Beszélgetés Sárvári Richárddal, a Yettel Magyarország IT-fejlesztési igazgatójával
Villámkérdés – villámválasz
A beszélgetés során minden interjúalanyunknak ugyanazokat a pattogósan rövid, személyes kérdéseket tesszük fel.
Chat vagy telefon?
Chat, mert hatékonyabbnak érzem.
Mi a három legfontosabb dolog, ami nélkül nem tudsz élni?
Szerepköreimre gondolva az, hogy apa, férj és vezető vagyok. Ha egy negyediket is választhatnék, akkor a barátaimat is megemlíteném. Ezek a szerepek nagyon fontosak számomra, és igyekszem megőrizni egyensúlyukat az életemben.
Ablak vagy folyosó melletti ülés?
Ablak melletti. Utazás közben szeretek nézelődni.
New York vagy Bali?
New York-ban már voltam és tetszett, és éppen néhány hete foglaltunk repülőjegyeket Balira. Tavasszal megyünk három hétre. Ennek az utazásnak egyaránt van kulturális töltete és a természeti oldala.
Mi a legizgalmasabb dolog, amit életedben valaha csináltál?
3-4 évvel ezelőtt ajándékba kaptam egy tandem ejtőernyős ugrást. Amikor 5 ezer méteren kinyitották az ajtót, és ki kellett ücsörögni az ablak szélére, miközben süvöltött a levegő, az nagyon izgalmas érzés volt. Azután ahogy kidőltünk, a szabadesés, ahogy kinyílt az ernyő – fantasztikus volt.
Hogyan határozod meg magad három szóban?
Támogató vezető vagyok, szeretek emberek között lenni, valamint azokban a szerepköreimben, amelyeket az imént említettem, én is töltekezem és adok is energiát. Számomra nagyon fontosak az emberi kapcsolataim.
Miből meríted most a legnagyobb inspirációt?
A magánéletben és a munkahelyemen egyaránt motiválnak a körülöttem lévők. Inspirál a technológiai innováció is: a technológiai fejlődés okán mindig meg lehet újulni. A telekommunikációs szektor és az informatika is rengeteget változott az elmúlt több mint húsz év alatt. Amikor a céghez érkeztem, és innovációval kezdtem foglalkozni, akkor az SMS számított újdonságnak.
Könyv vagy podcast?
Podcast, főként az időmenedzsment miatt. Ez nem azt jelenti, hogy nem szeretem a könyveket, de mostanában gyakrabban választok podcastot. Útközben nagyon sok információt, érdekességet lehet hallani általa.
Van-e valamilyen bűnös szenvedélyed mostanában?
Néha úgy érzem, hogy a nem alvás. Például egy sorozat újabb epizódjának megnézésével töltöm az időt, ahelyett, hogy inkább elaludnék még éjfél előtt.
Hogyan indítod a napodat?
20 perces meditálással és hidegvizes zuhannyal. Másfél éve kaptam ajándékba egy tanfolyamot, azóta meditálok. A kettő kombinálása pedig nagyon hatékony eszköz a benti stresszkezeléshez, valamint a munka-magánélet közötti balansz megtartásához
A telefonodon és a tárcádon kívül mi a legfontosabb hétköznapi tárgyad?
Az utóbbi egy-két évben a szemüvegem.
Ha egy napra cserélhetnél valakivel életet, ki lenne az?
Élsportoló lennék. Nem a rivaldafény miatt, inkább egy átlagos hétköznapot élnék át, egy szürkébb és robotolósabb nap hangulatát.
Van-e kedvenc ételed vagy konyhád?
A magyar konyhától kezdve az ázsiai, görög, mediterrán konyháig mindent kedvelek, és főzni is szeretek.
Van-e olyan tehetség, amelyre mindig vágytál, de neked nem adatott meg?
Visszacsatolva a korábbiakra: hiányzik az élsporthoz szükséges tehetség. Ugyanakkor ennél sokkal fontosabbnak tartom, hogy valakinek kitartása legyen, akár sportban, akár más területen. Kipróbáltam, jó érzés lett volna kiemelkedőnek lenni futballistaként, de most nincs hiányérzetem amiatt, hogy ez nem így alakult.
Mi a te szupertehetséged?
Hatásosan kommunikálok és empatikus vagyok. Viszonylag jól bele tudok helyezkedni mások helyzetébe. Néha figyelnem is kell arra, hogy ne vigyem túlzásba, mert vezetőként meg kell húzni egy határvonalat. Mégis, alapvetően támogató vezetőnek tartom magam.
Szereted a meglepetéseket?
Nem igazán. Szeretem kontroll alatt tartani a dolgokat.
Mi akartál lenni tizenkét éves korodban?
Szakács. Van is egy fotó kiskoromból, ahogy állok egy kis sámlin és főzöm a vasárnapi ebédet.
Szakmai interjú
A világunk alakulását meghatározó megatrendek közül melyik foglalkoztat a legjobban?
A technológiai fejlődés, és így azok az exponenciális technológiák, amelyekről mostanában beszélnek podcastokban, Youtube videókban: AI, nanotechnológia, biotechnológia, robotika. Ezeknek nem csupán a sebessége, hanem még a gyorsulása is gyorsul, ezt értem exponenciális alatt. A trendek ráadásul egymást is erősítik. Emlékszem, hogy középiskolás voltam, amikor a számítástechnika tanárom mesélte, hogy ő hallott már arról, hogy létezik 1 gigabájt. PC-ken akkoriban 10-20 megabájtos winchesterek voltak. Most 30 évvel később jóval előrébb tartunk.
Ezek közül még melyikkel tud a Yettel foglalkozni?
A mesterséges intelligenciával: most modernizáltuk az analitika képességeinket. A Big Data és Data Warehouse képességeink egyik része már felhőben van, a másik pedig most költözik fel AWS (Amazon Web Services) alapokra helyezve. Ezzel sokkal több lehetőséget kihasználhatunk az Amazon Stack (az AWS erőforrások gyűjteménye – a szerk.) dolgaiból is. Ez AI-algoritmusokat, -képességeket épít arra a nagy adathalmazra, amit kezelünk.
Egyre több AI-jellegű dolgot csempészünk be az ügyfeleink kiszolgálásának területére. Az ügyfélszolgálaton már működik egy olyan voicebot (hangalapú chatbot – a szerk.), amely az egyszerűbb tranzakciók lebonyolításában segít, és szerencsére az ügyfelek is nyitottak rá. Jelenleg az ilyen hívások 20-30 százalékát még bontja a telefonáló, amikor kiderül számára, hogy nem élő emberrel beszélget. De azoknál a hívásoknál, amelyeket végigvisznek, már látszik, hogy egyszerűbbé, gyorsabbá és hatékonyabbá válik a folyamat.
Az AI belső munkafolyamatokban is rendkívül hatékony. A szoftvertechnológiai fejlesztők munkájának 40-60 százalékát elvégzi azzal, hogy nem kell kódot írniuk minden esetben, vagy nem olyan mértékben. Az időspórolás mellett az is nagy előnye, hogy nem kell feltétlenül ismernünk az összes új programozási nyelv szintaktikáját, hiszen megcsinálja helyettünk. A mi hozzáadott értékünk az, hogy jól gondolkodjunk és első körben fordítsuk le a problémákat. Ezután már végrehajtja a feladatot az AI.
2024-25-ben szerinted melyek az IT legnagyobb kihívásai?
Az egyik ilyen biztosan a hatékonyság. Nálunk is rengeteg a munka, adott erőforrással. Kihívás ezt az erőforrást úgy kihasználni, hogy hatékonyak legyünk, tudjunk fejlődni, innovatívabbak lenni a piac felé. Szeretnénk is fejlődni, ezért sok olyan technológiát hozunk be, amelyek segítenek abban, hogy a fiatal tehetségek ránk találjanak.
A 2024-es évünk a digitalizációról szólt: az applikáció fejlesztő csapatunk megtriplázódott. Szeretnénk a távközlést ügyfélbarát, innovatív és transzformatív irányból megközelíteni, amely jobb, egyszerűbb, és kényelmesebb ügyfélélményt ad.
Mit jelent a szoftverfejlesztés 2025-ben, pár szóban, szabad asszociációban?
Teljesen átalakultak a technológiák az elmúlt 20 évben. Nagyon ügyes, tehetséges emberek dolgoznak ezen a területen, de nem egyszerű őket megszereznünk. Egyaránt odafigyelünk arra, hogy műszaki szempontból és employer branding oldalról is (munkáltatói márkaépítés – a szerk.) olyat kínáljunk, amely idecsábítja a fiatalokat.
Mi a Yettel legnagyobb, hosszú távú IT-projektje?
Az egyik az analitika folyamatos fejlesztésével néhány ügyfélkiszolgáló-rendszerünk megújítása, valamint a digitalizáció minden mértékben. Igyekszünk minél több tranzakciót digitálisan elérhetővé tenni olyan módon, hogy az kényelmesebb és gyorsabb legyen az ügyfelek számára.
Melyek azok a legfontosabb kihívások, amelyekkel a szoftverfejlesztés kiszervezése során szembesültök, és hogyan kezelitek ezeket?
A kiszolgálórendszereink (Core-VSS-rendszerek) megújítása során elég nagy fába vágtuk a fejszénket. Célunk az, hogy egyre inkább egy szoftver-technológiai cég legyünk amellett, hogy telekommunikációs szolgáltató vállalatként működünk. Sok mindent szeretnénk házon belülre hozni, emellett természetesen külső partnerekkel is dolgozunk együtt.
A legnagyobb nehézség jelenleg az, hogy egy ilyen modernizációnál nagyon sok IT-rendszer működik együtt. Ebben a folyamatban mi vagyunk a rendszerintegrátor és nincs egy nagy techcég, amely vezeti a kezünket. Ennek megvannak a maga előnyei és kihívásai is.
Hogy látod az automatizációt, fenyegetés vagy lehetőség? Hogyan fogja átalakítani az IT világát?
Mi ebben abszolút a lehetőséget látjuk, bár sok megoldandó feladattal jár. Ez így van minden technológiai innováció során és ebbe nem szabad beleragadni. Biztos vagyok abban, hogy 6-10 éven belül teljesen át fogja alakítani a munkakörök jellegét és szükségességét, ezért most sokan fenyegetésnek tekintik. Bármilyen szakterületről van szó, az embereknek adaptálódniuk kell az új környezethez. Félelem helyett inkább arra kell koncentrálnunk, hogyan alakíthatjuk át úgy munkaköreinket, hogy az automatizáció előnyeit kihasználhassuk.
Húsz éve is azt vallottam, hogy sokkal fontosabb az absztrakt gondolkodási képesség, mint a lexikális tudás. Ez most még fontosabbá válik. Át kell alakulnunk olyan gondolkodóvá, hogy a szürkeállományunk nagy részét problémamegoldásra fordítsuk.
Szerinted az IT-ben az etikai alapon meghozott döntések megtérülnek?
Ez az AI-tól függetlenül is fontos, de ez még ráerősít erre. Már a norvég tulajdonosi érában, a Telenor idején is kiemelt kérdés volt ez, és a Yettel is élen jár ebben. Kollégáink nagyon jól kezelik az etikai, adatkezelési kérdéskört, egyensúlyt teremtve az üzleti fejlődéssel.
Ha az IT következő két évét nézzük, akkor milyen sporthoz tudnád hasonlítani a leginkább?
A Forma-1-hez. Ez egy olyan technikai sport, amelyben csapatok vannak csapatvezetővel, egy pilótával, ugyanakkor a technológia is nagyon fontos szerepet játszik. A siker mértéke nagyban függ a technológiai innovációtól.