Szerethető HR – a Digitális Munkavállalói Élmény szolgálatában
3 perc elolvasni
2023.02.03.
Soha nem látott mértékű gazdasági, politikai, társadalmi és technikai változások jellemzik az elmúlt évek nemzetközi és hazai gazdasági életét és ennek eredményeképpen a munkaerő piacát. Sérülékeny, kiszámíthatatlan üzleti és gazdasági környezetben kell helyt állniuk a cégeknek és munkavállalóknak.
Ebben a turbulens környezetben felértékelődik minden olyan jó HR gyakorlat, amely révén a vállalatok legértékesebb erőforrása, a munkaerő megtartható az adott szervezetnél, és különösen igaz ez a nagyon keresett és magasan képzett, innovációs fejlődést jelentő IT szakemberek esetében.
Miterliné Kovács Edit, a NEXON Digitális HR Business Partner tanácsadója szerint minden a kiválasztással kezdődik. Érdemes először beazonosítani, milyen szervezeti kultúra jellemzi az adott céget, melyek a közös értékek, normák, hiedelmek, és ezeket tegye transzparenssé a HR a kiválasztási folyamat során. Válasszunk olyan munkavállalókat, akik a magas szintű szakmai tudáson felül rendelkeznek azzal az elvárt attitűddel, rugalmassággal, gyors tanulási hajlandósággal és mérhető belső munkaérték preferenciákkal, amelyek révén sikeresen tudnak illeszkedni az adott cégkultúrához, és magas elkötelezettséget mutatnak a munkáltató felé hosszú távon.
A korábban elvárt és jellemző lojalitás és érzelmi kötődés mellett szignifikánsan kirajzolódik egy olyan új elkötelezettségi szint is egyre inkább – elsősorban az IT szakemberek között -, amit szakmai jellegű elkötelezettségnek hívunk. Ez azt jelenti, hogy a munkavállaló nem cégalapítókhoz, személyekhez kötődik, hanem tudatosan építi a szakmai karrierútját, és addig marad egy cégnél, amíg a számára egzisztenciális biztonságot jelentő, inflációkövető bérezés mellett tartalmas, belső szakmai fejlődést lehetővé tevő feladatokon dolgozhat, kap továbbá rendszeres teljesítmény visszajelzést, és a felvételénél megígért szakmai képzéseket ténylegesen elvégezheti. Ma 1-2 év alatt elévülhet az IT szakember tudása, ha nem követi a technológiai változásokat, így ez a munkavállalói kör különösen érzékeny a be nem tartott ígéretekre a szakmai fejlesztés terén. Mindamellett az sem lényegtelen számára, hogy mekkora önállóságot nyújt az adott szervezeti kultúra, mekkora ráhatása lehet a saját munkakörnyezete alakítására.
A belső dolgozói elégedettséget növelheti nagymértékben a HR digitalizációja is, hiszen az autonóm munkavállalók már nem szeretnének HR fogadóórákra várni, személyesen ügyeket intézni vagy tantermi oktatásokon ücsörögni egy saját időben végezhető, bárhonnan és bármikor elérhető e-learning oktatás és vizsgázás helyett.
A HR feladata a digitális munkavállalói élmény megteremtése önkiszolgáló HR rendszerekkel és olyan mobil applikációkkal, amelyek révén a munkavállaló önállóan intézheti ügyeit, jelentős adminisztratív terhet levéve a HR válláról, és ahol csupán egy mobil telefon segítségével bárhonnan és bármikor tudja intézni távollét igényeit, megtekintheti kihirdetett beosztását, elérheti elektronikus bérjegyzékét és a munkáltatói igazolásokat, valamint adatváltozását bármikor leadhatja mobilon keresztül, azaz szó szerint a zsebében van a HR!
Ez a valódi munkavállalói well-being, ahol tiszteljük az embert, az ő idejét és megkönnyítjük az életét valódi digitális munkavállalói élményt jelentő, hatékony HR informatikai megoldásokkal.
Miterliné Kovács Edit
Digitális HR-Business Partner, konzulens
Nexon