Skip to main content
Next PracticesSkill Master

TOP5 Szuperképesség Program Storytelling Learning Journey

By 2023. áprilisNo Comments

TOP5 Szuperképesség Program Storytelling Learning Journey

5 perc elolvasni
2023.04.26.

Magyar Telekom Nyrt

Spark Presentation

ALKATEGÓRIA:

Nagyvállalat

PÁLYÁZAT CÍME:

TOP5 Szuperképesség Program Storytelling Learning Journey

A PROJEKT RÖVID BEMUTATÁSA

Mi a pályázatban bemutatott projekt / megoldás előzménye, oka? Milyen üzleti problémát akartok / akartatok megoldani vele? Milyen szükségletek hívták elő?

Lehet mindenki tehetség? Lehetséges 3000 munkatárs számára, több kompetenciát lefedő, valós fejlődést nyújtó upskilling programot alkotni? Szolgálhatja ez a program azonos mértékben az egyéni és a vállalati célokat? Lehet digitális eszközökkel hatékonyan készséget fejleszteni? Skálázható a fejlesztés komoly értékvesztés nélkül? E kérdésekre kerestük a választ, mikor nekiláttunk kidolgozni a TOPS Szuperképesség programunkon és ezen belül a Storytelling Learning Journey-t a Spark Presentation segítségével.

CÉLOK ISMERTETÉSE

Írd le milyen vállalati környezetben, milyen céllal, milyen elvárások mentén indult el a nevezett HR aktivitás. Amennyiben pontos célszámokat, KPl-okat (Key Performance Indicator) is meghatároztatok, írd le ezeket is!

A TOPS5 programmal a célunk az volt, hogy segítsünk megtalálni kollégáinknak a bennük rejlő tehetséget és fejleszteni azt úgy, hogy ezzel közben valós üzleti célokat szolgáljunk. Másrészt szerettük volna tesztelni, hogy a hibrid munkakörnyezetbe hogyan lehet 8 hónapon átívelő újfajta blended képzési módszertant bevinni úgy, hogy ha lehet még hatékonyabb legyen, mint egy klasszikus kétnapos tantermi tréning. Mindezt skálázható, azaz minél szélesebb munkatársi kör számára elérhető módon. A kommunikációs készségeik fejlesztésére hoztunk létre a Storyteling Learning Journeyt, ahol abban kívántunk segíteni a munkatársainknak, hogy összeszedettebb, közönségre szabottabb és élvezetesebb prezentációkat készítsenek — mindezt gyorsabban.

MEGVALÓSÍTÁS KULCS ELEMEI, LÉPÉSEI

írd le a HR aktivitás pontos menetét! Milyen alapgondolatok mentén zajlott a megvalósítási stratégia kialakítása? Mi volt a stratégia, amivel a fenti célokat el kívántátok érni? Milyen lépésekben zajlott a megvalósítás?

A TOPS Szuperképesség egy blended fejlesztési eszközöket felvonultató komplex re- és upskilling program. A szuperképességek, vagyis a fejleszthető skillek az üzleti területek felsővezetőivel közösen kerültek kialakításra úgy, hogy maximum 5 fókusztéma mentén támogassák a stratégiai céljaik elérését. A témákhoz egy-egy fejlesztési út, vagyis learning journey került kidolgozásra önfejlesztési eszközökkel (pl. videó, olvasnivaló, elearning), gyakorló feladatokkal és közös tanulási, illetve tréner által vezetett alkalmakkal. A konkrét skillek kiválasztása és az elvégzés is a munkavállaló egyéni felelőssége volt.

A Storytelling journey esetében nem volt kérdés, hogy külső tréneri segítségre lesz szükségünk a tartalom felépítéséhez. A legtapasztaltabb beszállítóink körében meghirdetett tenderen a Nemes Orsi vezette Spark Presentation online és offline eszközöket kreatívan és hatékonyan ötvöző pályázata nyert. A több hetes közös munka során végül jelentősen módosult a képzési terv kollégáink igényeinek és a jelentkezők kiemelkedően magas létszámának függvényében. A program indulása előtt két önként vállalkozó csapat segítségével teszteltük le az akkor még csak MVP készültségi szinten álló program minden elemét, hogy valós ügyfél visszajelzések alapján tudjuk véglegesíteni azt.

A kezdők számára egy nagycsoportos egyszerűbb, míg a haladónak egy intenzívebb, személyre szabott kiscsoportos képzési út került kialakításra. A journey gerincét jelentő, őmagában is teljes értékű két e-learning csomagot (Basics, ami egy átfogó tudást adott a prezentáció tervezés, design és előadás témaköreibe, valamit az Advanced, amely a prezentáció a kiszínezésében nyújt tudást) a résztvevők mellett az egész vállalat számára is elérhetővé tettük a SmartApp-ban, a 2022-ben bevezetett tanulási platformunkon.

A 200 kezdő 3 Teams tanulócsoportban, 5 héten keresztül dolgozta fel a Basics eleaming anyagát, melyet, hogy csökkentsük a lemorzsolódást, heti két Teams-en tartott live alkalommal támogattunk meg. Ezeken az alkalmakon kérdéseikre kaphattak választ és Orsi plusz tudásanyagokat osztott meg az adott modullal kapcsolatban. A Teams csoportok lehetőséget adtak arra is, hogy folyamatosan tudják a résztvevők, hol tartunk az anyagban, mi a teendő a következő alkalomra és Orsi válaszoljon a menet közben felmerülő kérdésekre. Ezen felül a képzés lezárása után a résztvevőknek lehetősége volt 1-1 órás személyes coaching alkalmakra bejelentkezni, ahol a frissen szerzett tudásukat saját prezentációkon próbálták ki, a végeredményt, illetve a felmerülő kérdéseiket beszélhették át a Spark Presentation trénereivel. A nagy csoport 2023 január-februárjában hasonló formában halad majd végig az Advanced anyagon is.

A haladók (több, mint 80 fő) személyesebb fejlődést lehetővé tevő 6 fős kiscsoportokban dolgoztak A Basics és Advanced eleamingben megszerezett tudás beépülését és gyakorlásatba való átültetését tréneri támogatással egészítettük ki, 5 héten át workshopokkal és egyéni coaching alkalmakkal. Minden csoport menet közben egy Teams csoportban tudott kommunikálni. A tanulók ősszel ezen felül 3 előadáson vettek részt az általuk legfontosabbnak tartott témákban. Ezek a Design, Data Storytelling, valamint a Meggyőzés voltak. 2023 01-ben a tanultak gyakorlását és a valós visszajelzést segítő utókövető workshopokkal folytatjuk a képzésüket.

EREDMÉNYEK

Írd le milyen eredményeket értetek el a pályázati HR aktivitással? Milyen volt a lebonyolítás fogadtatása szervezeten belül / kívül Amennyiben meghatároztatok előre KPI-okat, mennyire sikerült ezeket teljesíteni? Milyen hatást gyakorolt az aktivitás a szervezetre? Milyen visszajelzések érkeztek az aktivitásokkal kapcsolatban?

A megszólított 3 100 munkatárs közül 2 780 (9034) választott szuperképességet és bár a vezetők számára opcionális volt a részvétel még 170-en csatlakoztak önként a képzéshez.

A 2 949 bejelentkezőből összesen 2034-a morzsolódott le, ami rendlívül jó eredmény egy alapvetően blended, önfejlesztésre épülő program esetében. A programmal kapcsolatos elégedettségi kérdőív alapján a célcsoport 894-a volt elégedett a tartalommalés közel 804-a érezte úgy, hogy támogatja karriercéljait.

A programban résztvevők összesen körülbelül 20 000 órát töltöttek a képességeik fejlesztésével. A program segítségével több mint 2 000 fő számára hoztuk közelebb a digitális tanulás lehetőségét (a SmartApp használatával, akik a program elemein túl további kompetenciák fejlesztésébe is belekezdhettek.

A program sikeressége nagyban hozzájárult, hogy kollégáink méginkább elégedettek legyenek a számukra nyújtott képzési lehetőségekkel. A munkatársi elégedettség felmérésünkben a Pulzusban a Fejlesztéssel kapcsolatos érték folyamatosan növekedni tudott az elmúlt években. 2022- ben így kollégáinknak már a 7436-a mondja azt, hogy teljes mértékben elégedett képzési lehetőségeivel.

ÜZLETI HATÁS

Írd le, milyen hatást gyakorol a projekt / megoldás az üzletmenetre? Milyen előnyökre tehet szert ezáltal a vállalat a piacon?

Nehéz számszerűen mérni egy soft skill azaz készség fejlesztés üzleti eredményét. A programra vetített 2034 alatti lemorzsolódás és magas elégedettség persze önmagában is értéket. De a Storytellingnek ennél is erősebb üzleti értékét az adta, hogy a transzformáción áteső Finance Unit terület kiemelt szerepet szánt arra, hogy ügyfélközpontú, a számokat közérthetően és ezáltal értékteremtő módon átadó kollégákat fejlesszen. Épp ezért a program támogatására a terület egy dedikált squadot hozott létre akik a TOPS programmal szorosan együttműködve, de a transzformáció céljait is szem előtt tartva segítették a munkát. A fejlesztés kézzelfogható eredményeképp a pénzügyes kollégák számos fórumon (pl. projekt ülésen, üzleti megbeszélésen, transzformációs demón, stb.) alkalmazták a képzésen tanultakat amit a partner területek pozitív visszajelzésekkel díjaztak és meglátszott a sikeresség növekedésben is.

TANULSÁG

Mi volt a legnagyobb kihívás a projekt során? Mit csinálnátok másképp? Mi volt a legnagyobb tanulság a projektből?

Rendlívül sokat tanult a csapat egy ilyen komplex program menedzseléséből. Tapasztalatot szereztünk abban, hogy hogyan kell felépíteni, belső és külső erőforrásokkal összehangolni és sikeresen menedzselni egy komplexre és upskilling programot.

Rájöttünk, hogy miért fontos a lehető legtöbb energiát beleölni az üzleti területekkel való egyeztetésekbe annak érdekében, hogy nem csak valós üzleti eredményeket támogató, de eléggé fókuszált képzési célokat is tudjunk meghatározni ahhoz, hogy sikeres programot tudjunk építeni. Emellett, mivel sokféle leaming joumey-t kipróbáltuk, láttuk azt is, hogy melyek voltak kiemelkedően sikeresek (pl: Storytelling), a jóvőben így ezek alapján szeretnénk a képzéseinket is felépíteni.

Bár igyekeztünk elosztani a képzési aktivitásokat és a nyarat a pihenésre szánni így is belecsúsztunk a nyárba, amikor a szabadságolások miatt kisebb volt az aktivitás. Ennek ellenére sokan annyira élvezték például a Storytellinget, hogy a szabadságukról jelentkeztek be a coaching / kiscsoportos alkalmakra és végezték a modulokat. A jövőben ezen tapasztalatok fényében indítani a képzéseket.

Bár rengeteget energiát szántunk a kommunikációra, egy ilyen méretű programnál sosem elég. Erős tanulság volt, hogy a két szintű kommunikáció is csak ott működött igazán jól, ahol az olyan szakértő partnerek mint a Spark Presentation tudtak egyéni szinten ráerősíteni az üzeneteinkre.

A SIKERTITKA

Mi az az 1 megkülönböztető jegy, amitől igazán sikeres lett a projekt?

Véleményünk szerint a program sikerének titka a bátorságban, a belső és külső szervezők óriási Odaadásában és a tudatosságban rejlik.

A Storytelling joumey a visszajelzések alapján azért lett nagyon sikeres mert nem a szokványos, kissé száraz hanem látványos, igényes, interaktív és izgalmas blended formátumban, az egyén tudásának megfelelően szintezve került kialakításra. Orsi tapasztalatának és támogatásának köszönhetően jól tanulható részekre került felosztásra az anyag, kényelmesen tudtak benne haladni a tanulók és kellő segítséget kaptak az elakadásaik kérdéseik megválaszolására a virtuális csoportokban és az egyéni coaching / kiscsoportos workshop alkalmak során.

A tudatosság pedig abban segített, hogy a stratégiai célok közt megjelenő fejlesztés kellő hangsúlyt adott a vezetők és a kollégáink számára is, hogy a maximumot hozzák ki magukból.

KOMMUNIKÁCIÓ

Milyen belső és külső kommunikációs eszközöket alkalmaztatok a projekt megvalósulása során? Milyen eredménnyel? Miben és mennyiben járult hozzá a projekt sikerességéhez?

Annak érdekében, hogy sikeres legyen ez az összesen 3 000 főt számos különböző aktivitáson önkéntesen végig vezető program, két szintű, intenzív kommunikációt építettünk köré.

A teljes célcsoportot egyszerre megszólító központi kommunikáció az OKR (stratégiai cél) tervezéssel kezdődött. Ennek célja a vezetők bevonásával és a téma kiemelt szerepének tudatosítása volt a munkavállalókban. Ezt követte a kompetencia visszajelzéssel egybekötött e-mailes és intranetes kommunikáció a program indulásáról és a szuperképesség választásról.
Ehhez kötődött márciusban egy élő rendezvény, a Szuperképességek napja, ahol a kollégák játékos formában (szuperhős jelmezeket próbálva, fagyitól felüdülve, nyereményjátékokkal) kaptak segítséget a szuperképességük végleges kiválasztásához. Emellett intranet cikkekkel és képernyővédőre tett üzenetekkel hívtuk fel rendszeresen a kollégák figyelmét a fejlesztés fontosságára, tájékoztattuk őket a programok mérföldköveiről.

Létrehozásra került egy intranet aloldal a képzés intranet felületén a legfontosabb tudnivalók összefoglalására és a tanulók a SmartApp-ban követhették haladásukat a teljes tanulási útjuk során.

Az egy tanulási utak esetében egyénre szabott kommunikáció során tájékoztattuk a kollégákat a saját journey-ükkel kapcsolatos legfontosabb információkról (hol tart a joumey, mi a következő lépés, hogyan tud még hatékonyabban fókuszálni saját fejlesztésére, stb.).

A közösen kidolgozott journey szintű kommunikációkat a virtuális csapatok moderátorai szabták a csapatra a Teams csoportokat felhasználva, itt segítette Orsi és csapata a felmerülő kérdéseket válaszaival és küldött többlet információkat a témákkal kapcsolatban. A lemaradókat személyes e-mailek segítségével igyekeztünk aktivitásra sarkallni.

AKIK NÉLKÜL NEM JÖHETETT VOLNA LÉTRE

Nevezz meg a folyamatban részt vevő kollégákat. Írd le mit tett hozzá a folyamathoz!
  •  Hoffer Ádám, aki segített abban, hogy az igényekhez passzoló lehető legjobb Storytelling Learning Journey-t építsük fel
  •  Gorka Márton, aki hihetetlenül pontos adminisztrácival segítette több a 300 ember összes adminisztrációs ügyét és időpont egyeztetését
  • Bús Rebi aki Mártont és a Telekomos kollégákat segítette az adminisztrációban és a program jövőjét is építette.
  • Nemes Orsiés Molnár Merci, aki a szakmai program megalkotója és megmutatta, hogy mekkora potenciál van egy kreatív e-learningben és blended learningben
  • Végvári Imre és Sághy Krsztina, akik óriási tapasztalattal és empátiával terelgették a tréning résztvevőket az élvezetesebb prezentációk irányába
  • Iszlai Ádám aki a teljes TOP5 program sikeréért felelt, kialakította annak szuper kommunikációs kereteit és felügyelte sikeres lefutását
  • Szegedi Tamás aki kitalálta a TOPS5 program kereteit, megszerezte a vállalati vezetés támogatásátés inpirálta a csapatát a részletek kidolgozására.

 

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Leave a Reply

Copy link
Powered by Social Snap