Skip to main content
1LifeNext Practices

Digitális munkahelyteremtés hallássérültek számára

By 2023. áprilisáprilis 27th, 2023No Comments

Digitális munkahelyteremtés hallássérültek számára

5 perc elolvasni
2023.04.26.

SignCoders Kft.

KKV

PÁLYÁZAT CÍME:

Digitális munkahelyteremtés hallássérültek számára

A PROJEKT RÖVID BEMUTATÁSA

Mi a pályázatban bemutatott projekt / megoldás előzménye, oka? Milyen üzleti problémát ívták elő? akartok / akartatok megoldani vele? Milyen szükségletek hívták elő?

Az IT-szektorban világszerte óriási a kereslet a jól képzett munkaerő iránt. Az IVSZ szerint – egy 2015-ös BellResearch kutatásra hivatkozva – 22000 üres státusz van a hazai informatikai munkaerőpiacon, amely szám azóta is csak emelkedik. Ugyanakkor a nagy munkaerőpiaci igény ellenére a hallássérült közösség rendkívül alul reprezentált ezekben az állásokban. A SignCoders Kft-ben hiszünk abban, hogy ez a helyzet nem szükségszerű, és ezen életpályák akadálymentesíthetőek a közösség tagjai számára!

CÉLOK ISMERTETÉSE

Írd le milyen vállalati környezetben, milyen céllal, milyen elvárások mentén indult el a nevezett HR aktivitás. Amennyiben pontos célszámokat, KPI-okat (Key Performance Indícator) is meghatároztatok, írd le ezeket is!

A digitális karrierutak magyar hallássérült közösség számára elérhetővé tétele céljából alapítottuk a digitális full stack ügynökségünket. A cég kísérleti műhelyként funkcionál. Elértük, hogy inspiráló munkahely jött létre, amire büszkék az itt dolgozók. Megoldottuk például a munkafolyamatainkkal összefüggő kommunikáció akadálymentesítését. A forprofit cégformával is hangsúlyozzuk, hogy a piaci versenyben helytállunk. Az első fontos KPI a méretgazdaságosság elérése; 15 fő munkatárs felvétele.

HírTV interjú

MEGVALÓSÍTÁS KULCS ELEMEI, LÉPÉSEI

Írd le a HR aktivitás pontos menetét! Milyen alapgondolatok mentén zajlott a megvalósítási stratégia kialakítása? Mi volt a stratégia, amivel a fenti célokat el kívántátok érni? Milyen lépésekben zajlott a megvalósítás?

A cégre a kezdetektől fogva társadalmi vállalkozásként tekintünk. A stratégiánk alapja fenntartható, skálázható és másolható foglalkoztatási modell:

– A fenntarthatóság értelemszerűen szükséges feltétel.

– A skálázhatóság a minél nagyobb társadalmi hatás elérése érdekében fontos.

– A másolhatóság pedig azt jelenti, hogy örülnénk, ha mások is kedvet kapnának ahhoz, hogy társadalmi ügyekkel hasonló koncepció mentén foglalkozzanak.

A megvalósításnak három kulcseleme van:
– az érintettek erősségeire építünk,

– a közösségben dolgozunk,

– és példaképeket teremtünk.

Ezek az elvek a hátrányos helyzetű csoportok fejlesztésében ismert jó gyakorlatok, melyet most KKV-s keretek között alkalmazunk. A stratégia megvalósítása során a szükséges HR aktivitásokat abból az alapvetésből indítottuk, hogy – ami a hátrányos helyzetű csoportoknál általában tapasztalható – a hallássérült közösségben óriási az alacsony képzettségű személyek aránya. Emiatt személyes kapcsolatokon keresztül értük el a szóba jöhető jelölteket, melyet megkönnyített az a tény, hogy a hallássérültek – mint minden marginalizált (sors)közösség – egy zárt közösséget alkotnak így lettek munkatársaink Aradról, Miskolcról és Tatabányáról származó hallássérült személyek. Az állományban lévő munkatársak képességeire, tudására alapozva jelenleg elsősorban a front- end megbízásokra, azaz vizuális feladatokra fókuszálunk. A céget stratégiai partnerekkel önkéntesekkel vettük körül, és folyamatosan tartjuk a kapcsolatot az érintett közösséggel. A cég sikeres munkatársai pedig példaképként szolgálnak – melyet megtámogatunk a corporate. kommunikációnkkal – a pályakezdő fiatalok számára, akik így látják, hogy érdemes tanulniuk. Kiemelten fontosnak tartjuk, hogy részt vegyünk a fiatal felnőtt mmk-sálláskeresők képzésében. Ezért rendszeresen szervezünk szakmai továbbképzéseket. Különösen sikeres a Prezi-vel és a Jamba Hungary Alapítvánnyal közösen, már kétszer megvalósított szoftvertesztelő tanfolyamunk a tágan vett célközönségünk részére.

EREDMÉNYEK

Írd le milyen eredményeket értetek el a pályázati HR aktivitással? Milyen volt a lebonyolítás fogadtatása szervezeten belül / kívül? Amennyiben meghatároztatok előre KPI-okat, mennyire sikerült ezeket teljesíteni? Milyen hatást gyakorolt az aktivitás a szervezetre? Milyen visszajelzések érkeztek az aktivitásokkal kapcsolatban?

A „SignCoders” koncepció világszinten is egyedinek számít. Rengeteg pozitív visszajelzést kapunk ügyfelektől, piaci szereplőktől, hazai és külföldi hallássérült közösségektől, akik elismeréssel nyilatkoznak a nem mindennapi vállalásunkról. A cég hallássérült munkatársai számára olyan lehetőséget kínálunk, ami nagyon kevés más munkahelyen áll rendelkezésre. A magyar jelnyelv használata alapelv a cégnél, így a siket dolgozók a mindennapokban használhatják az elsődleges nyelvüket. A jelnyelvet kevésbé ismerő alkalmazottak részére jelnyelvi oktatást biztosítunk. A többségi társadalomból érkező ügyfelekkel, partnerekkel való kommunikáció során a jelnyelvi tolmácsok biztosítják az akadálymentességet minden fél számára. (Munkaadók számára fontos információ, hogy ez a lehetőség minden siket személy számára államilag támogatva ingyenesen rendelkezésre áll!) Az érintett munkavállalók elképesztően jól érzik magukat ebben a környezetben! Hálásak a szakmailag magasszínvonalú lehetőségért, és ezért lelkesek, elkötelezettek a szervezetért és proaktívak a feladatok vállalásában. Egyértelmű számukra, hogy a cég van értük, és nem fordítva. Maguknak érzik a célkitűzéseket, amiket együtt alakítottunk ki, és együtt formáljuk azokat. További indikáció arra, hogy vonzó munkahelyet teremtettünk, hogy rendszeresen érkeznek hozzánk jelentkezések a hallássérült közösségből. Sajnos a sok érdeklődő képzettsége nem éri el a szükséges szintet, de ezen általunk is szervezett szakmai képzésekkel igyekszünk segíteni. Az első KPI-ként kitűzött célt, a 15 fős létszámot még nem értük el, de a csapat folyamatosan fejlődik mind tudásban, mind pedig az alkalmazottak számában. Számos akadályt kellett leküzdenünk, kezdve a 2020. március 9-i cégalapítástól, azaz az első lockdown idején történt indulástól. A jelenlegi piaci helyzetben nehéz jósolni, de 2024 végére reálisnak tartjuk, hogy elérjük a kívánt méretet.

Magyar Jelnyelv Napja

ÜZLETI HATÁS

Írd le, milyen hatást gyakorol a projekt / megoldás az üzletmenetre? Milyen előnyökre tehet szert ezáltal a vállalat a piacon?

Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a szervezetünk üzletmenetére és bevételeire nagyon pozitívan hat a társadalmi hatásra való törekvésünk nyílt felvállalása, így több szempontból is élvezünk előnyöket; számos esetünk van arra, hogy a hasonló piaci szolgáltatás esetén az ügyfelek minket választanak a versenytársakkal szemben, mert tudják, hogy ezzel egy jó ügyet is támogatnak. Ugyanez igaz az időközben bevonzott számos értékes stratégiai partnerre, nálunk éppen tudásbeli hiátust betöltő alvállalkozóra, freelancerre. Itt is számos példával tudunk szolgálni olyan esetekről, hogy a SignCoders misszióját támogatva a piaci viszonyokhoz képest nyomott áron, vagy akár probono biztosítanak számunkra szolgáltatásokat, tudásmegosztást, stb. A küldetésünk különlegessége, a jelnyelv egyre népszerűbbé válása és a jelnyelven, valamint az un. siket kultúrán alapuló egyedi hangunk olyan egyedülálló szervezeti kommunikációs lehetőséget kínál a számunkra, amivel igyekszünk élni – és nem visszaélni. A kifejezetten low budget, a munkatársainkat előtérbe helyező kommunikációs aktivitásaink sikerességét a közösségi oldalainkon (Facebook, Instagram és Linkedin) a követők folyamatosan növekvő száma igazol vissza. További előny, hogy társadalmi vállalkozásként olyan forrásokhoz is hozzáférünk, amelyek alapvetően a civil szektor szereplői számára áll rendelkezésre. Két Erasmus: pályázatban veszünk részt jelenleg, amiket a legnagyobb kihívásunk enyhítésére, az érintett közösség képzésére fordítunk.

TANULSÁG

Mi volt a legnagyobb kihívás a projekt során? Mit csinálnátok másképp? Mi volt a legnagyobb tanulság a projektből?

A SignCoders Kft.-t 2020. március 9-én alapítottuk. Azon a hétvégén kezdődött a lezárás a COVID-19 miatt. Az első rendszeres heti megbeszélésünket mindjárt a Zoom-on tartottuk. Ez a szerencsétlen körülmény és időzítés értelemszerűen nagyon megnehezítette az indulásunkat. A home office és a remote munkavégzés közismert kihívásain túlmenően induló cégként meg kellett küzdenünk az ügyfélszerzés mellett

– a belső szervezeti és személyközi kommunikációnk standardjainak kialakításával,

– a rendszeresen szervezett továbbképzések és annak akadálymentesítésének nehézségeivel.

De úgy éreztük, hogy a társadalmi elkötelezettségünk fontosabb, hogy holmi világjárvány akadályozzon meg minket a szervezeti küldetésünk teljesítésében! Ami az elmúlt közel három évben világossá vált, hogy a jelentkezők és a munkatársak továbbképzése kiemelkedően fontos a szervezetünk folyamatos fejlődésében. Ez az informatikában egyébként is alapvető követelmény még fontosabb a hátrányos helyzetű közösség tagjai számára.

A SIKER TITKA

Mi az a megkülönböztető 1 jegy, amitől igazán sikeres lett a projekt?

A társadalmi vállalásunk a stratégiai tervezéstől kezdve az üzleti modellünkön át a kommunikációs stratégiánkig minden folyamatunk alapja.

Minden egyes szervezeti söntésnél feltesszük magunknak, azaz a szervezet munkatársainak az alábbi kérdéseket, hogy a tervezett lépés:
– Előrevisz minket a küldetésünkben?
– Összhangban van-e a szervezeti és személyes céljainkkal?
– Nem érinti-e hátrányosan a hallássérült munkatársakat?

A megfelelő válasz elmaradása esetén bizony újra kell közösen gondolnunk a tervezett szóban forgó lépést.

Ezek azok a cégfilozófiai alapok, – ha úgy tetszik keretek – amelyek segítenek abban, hogy a „SignCoders” koncepció, mint a projektünk DNS-e ne híguljon fel az oda nem illő „nukleotidokkal”.

KOMMUNIKÁCIÓ

Milyen belső és külső kommunikációs eszközöket alkalmaztatok a projekt megvalósítása során? Milyen eredménnyel? Miben és mennyiben járult hozzá a projekt sikerességéhez?

A kommunikáció a SignCoders Kft. életében különleges szerepet játszik, hiszen a szervezeti és a személyközi kommunikáció akadálymentesítettsége a projekt egyik alapvetése.

A belső kommunikáció során szükség esetén jelnyelvi tolmács segítségét vesszük igénybe. A halló, a jelnyelvet kevésbé ismerő munkatársaink folyamatosan és motiváltan fejlesztik magukat a magyar jelnyelv használata terén.

Az írásos kommunikáció is nagyon fontos számunkra. Cégen belül Slack-et használunk, ami a céljainknak kiválóan megfelelő kommunikációs platform.  Ezen keresztül gond nélkül tudnak egyeztetni az általában hibrid munkavégzést folytató kollégáink.

Sajnos az angol nyelvtudás nem erőssége az érintett közösség tagjainka és ezt tapasztaljuk a hallássérült munkatársainknál is. De ez a nehézség az ingyenesen elérhető fordítóprogramok segítségével – írásban – ma már könnyedén áthidalható.

A külső kommunikáció terén az elmúlt kb. 6 hónapban léptünk nagyot előre:
– Facebookon és Instagramon elsősorban employer branding céllal szólítjuk meg a hallássérült közösséget.
– A LinkedInen elsősorban a szakmai közönséghez, valamint az informatika és a digitális akadálymentesítés iránt érdeklődő személyekhez szólunk. Ezen a területen a szakmai/szervezeti döntéshozók is a célközönségünkbe tartoznak, hiszen a SignCoders által kiváltani kívánt social impacthez szükség van a nyitottságukra is.

Minden social media felületünkön egyelőre kizárólag organikus eléréssel dolgozunk, emiatt viszonylag alacsonyak még az elérési számok, de idén tervezzük, hogy lényegesen javítsunk a láthatóságunkon.
A projekt sikerességét illetően elmondhatjuk, hogy a növekvő láthatóságunk következtében folyamatosan növekszik az ügyfélmegkeresések a hozzánk, mint munkavállalónak jelentkező hallássérült személyek száma is.
A munkatársaink számára is folyamatos motivációt jelent a rengeteg pozitív visszajelzés és támogató comment, amely érzékelhető módon becsatornázódik a szervezetünk folyamatai színvonalának fejlesztésébe.

AKIK NÉLKÜL NEM JÖHETETT VOLNA LÉTRE

Nevezz meg a folyamatban részt vevő kollégákat. Írd le mit tett hozzá a folyamathoz.

dr. Károlyi Antal – a „SignCoders” koncepció alapjainak lerakása és folyamatos fejlesztése

Falkus A. Zoltán – siket kultúra képviselete, a hallássérült személyekből álló személyes kapcsolati háló mozgósítása

Herczeg Erik – szakmai vezetés, új, IT-technológiák megismerése, és bevezetése

Lábszki Anna – social media kommunikáció, lelkes kapocs a siket közösség és a többségi társadalom között.

Ormódi Róbert – a rehabilitációs foglalkoztatással kapcsolatos tapasztalatok megosztása

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Leave a Reply

Copy link
Powered by Social Snap